Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V60 -13 och en V70 -09. Båda har keyless. V70:n har den äldre varianten med gummiknappar på dörrhandtagen och där låset öppnas när man rycker i handtaget. V60:n däremot, har lackerade knappar och någon form av avkänning (ledande?) när man stoppar ner handen innanför handtaget.

Förutom att V60:n har den intressanta funktionen att den låser/öppnar/låser/öppnar när man tvättar bilen och vatten spolas på handtaget (...vilket man kan komma förbi genom att lägga nyckeln i bilen) så upplever jag den nyckellösa öppningen som katastrofalt dålig när det kryper ner mot nollan ute. V70:n öppnar alltid, men för V60:n med de lackade knapparna måste jag ta fram nyckeln 9 gånger av 10.

I höstas upplevde jag inte de här problemen, och när de skulle åtgärda detta på Volvo-verkstaden hittade de inget problem. Däremot bröt de strömmen i bilen ett tag och jag upplevde att funktionen kom tillbaka.
Nu är den dock borta igen och jag kan möjligen få upp dörren om jag tar av mig handskarna och har en varm hand att använda mot handtaget. Ibland upplever jag också att handtaget på bakdörren är lite känsligare, men det kanske är önsketänkande...

Ska det verkligen vara så att man måste ta av sig handskarna/vantarna? Har man försämrat denna funktion så radikalt till förmån för det estetiska, eller är det stök med just mina handtag?
Hade jag bott längre norrut så hade jag ju alltid varit tvungen att öppna med nyckel...
På de tre bilarna vi har haft keyless på, S80 MY07, MY12 och XC60 MY13 fungerar detta helt utmärkt, även ner emot -30! Förövrigt har alla bilar vi har haft med keyless haft den gamla versionen av systemet, men gummiknappar på handtagen.
xerys2012 skrev:V60 -13, inga problem med min. Visst, är det snö o massa skit på handtaget kan man behöva gnugga lite, ,men sällan att jag behöver ta av handskarna. Funkar i både varm o kall väderlek.
Kan bara hålla med, fungerar bra med handskar och ibland is på "knappen" men fungerar ändå.
Låter som om det blir till att jaga på verkstaden.
Störningar känns som om vi har uteslutit - den andra bilen fungerar ju alltid - även med två nycklar i samma ficka (till olika bilar). Symptomen är också samma med båda V60-nycklarna (första tanken var dåligt batteri).
Följdfråga:
Ni som upplever att det alltid fungerar - räcker det alltid med att sticka ner handen innanför handtaget för att låset ska gå upp? Ibland (dock ytterst sällan) låser nämligen dörren upp om jag rycker i handtaget, men jag måste rycka en extra gång för att dörren ska öppnas.

Alltså:
Ryck nr 1: lås öppnas, men eftersom det är i samma sekund som rycket i handtaget görs så hinner dörren inte låsas upp.
Ryck nr 2: dörr går att öppna.

Inser så klart att detta är ett I-landsproblem, men keyless på V70:n har fungerat klanderfritt under snart 4 år utan en enda miss, och man har ju vant sig vid att kunna ha nyckeln djupt ner i väskan och aldrig behöva leta fram den... :roll:

Edit: När det är plusgrader räcker det att sticka ner handen innanför, utan att rycka, för att låset ska gå upp. Dörren går alltså vid plusgrader från låst till öppnad på första rycket.
Senast redigerad av 1 ForestC, redigerad totalt 0 gånger.

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]