Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

basberoende skrev:
Xuri skrev:Nej jag vet de :(

hur lyckades du köra sönder lådan då ?

Fullstämplad service bok på volvo under 24000 mil (servad knappt 700 mil tidigare då det hände) men olje pluggen var aldrig lossad för kontroll. Var fuktigt runt växellådan, dvs oljan hade läckt ut. När jag lossade pluggen fick jag ut ungefär 1 liter olja utav lite mer än 2 liter som skulle vara där. Så det blev varmgång i oljan så den brände, vilket resulterade i lagerras. Jag hade inte hunnit kolla över bilen då jag bara hade haft den i 2 månader då det hände.
Så numera kommer jag byta olja var 6000:e mil i alla växellådor och fanskap (kör awd). Det kostar så lite i förhållande till bite. När mina spleins gick på VV precis som på din kostade det runt 16000:- varav 10500 för en ny VV.
Tråkigt när verkstaden slarvar och det orsakar stora utgifter för dig. Du ska kolla om du inte kan få kompensation då de uppenbart har slarvat.
rolakron skrev:
basberoende skrev:
Xuri skrev:Nej jag vet de :(

hur lyckades du köra sönder lådan då ?

Fullstämplad service bok på volvo under 24000 mil (servad knappt 700 mil tidigare då det hände) men olje pluggen var aldrig lossad för kontroll. Var fuktigt runt växellådan, dvs oljan hade läckt ut. När jag lossade pluggen fick jag ut ungefär 1 liter olja utav lite mer än 2 liter som skulle vara där. Så det blev varmgång i oljan så den brände, vilket resulterade i lagerras. Jag hade inte hunnit kolla över bilen då jag bara hade haft den i 2 månader då det hände.
Så numera kommer jag byta olja var 6000:e mil i alla växellådor och fanskap (kör awd). Det kostar så lite i förhållande till bite. När mina spleins gick på VV precis som på din kostade det runt 16000:- varav 10500 för en ny VV.
Tråkigt när verkstaden slarvar och det orsakar stora utgifter för dig. Du ska kolla om du inte kan få kompensation då de uppenbart har slarvat.

Fick bara lite rabatt på den nya lådan, fick loss den för 24 000:- Det var det jag fick utav volvo. Pratade med ARN och konsument småland med kom fram till det att ord skulle komma att stå mot ord så jag kom ingenstans.
Bild

låsvätskan.....lite svårt å se på bilden men de är helt klart nån typ av låsvätska som vart smetad på splines från fabriken...

Bild

hmm först svetsade vi på grova bulten tvärs över.
använde glidhammare över 1 meter lång å ty p5-8kg vikt på, helt omöjligt å påverka hylsan.

sen hämtade vid en mojäng man rätar krokiga balkar på bilar med.
spände upp lådan med 5ton spännband runt subframen så den skulle vara stilla.
Drog med karossriktaren tills svetsen brast 2 gånger, å spännbandet gick också nästan av.

efter svetsen spruckit 2a gången, Svetsade på m14 bultar på utsidan som andragaren kunde greppa mot., stoppade i en bussning i hylsan å använde avdragare.
Inget resultat.

Tog tigersågen, kapade 4-5 spår i hylsan å bankad in en huggmejsel i dessa för att se om de gick å påverka/släppa spänningar i hylsan.
inget resultat.

Tog fram gasvetsen å brände utav bara helvete.
De syns på hylsan hur varm den varit för metallen har börjat pärla sig :p
direkt efter gasen på med glidhammaren å banka utav bara fan.
hände inget alls.

städade å röjde i 20 min å tänkte åka å köpa en ny låda nästkommande dag.
Men vi hörde hur de knäppte om hylsan samtidigt som oljan ran ur å kylde hylsan.

efter 20 min tog vi ett ryck till med glidhammaren å nog fan kom den 1 mm...
bankade in den igen med lite smörja på.

På med svetshandskarna så man kunde använda glidhammaren fullt ut utan ömma nävar.

10-15min senare efter jag använt all min tillgängliga kraft så lossna helvetet :p

de var ca 4 timmar effektivt arbete vi höll på med enbart lossning av hylsan.

totalt 6 timmar tog allt med å hänga dit kardanen osv igen.
basberoende skrev:Det låter precis som hylsan satt på min bil. Höll på i många timmar med att lossa den. Dock så var det onödigt arbete när vi ändå fick byta låda. Slutade med att vi spräckte lådan och gick lös med vinkelharry på hylsan.
varför fick ni byta lådan ?
Xuri skrev:
basberoende skrev:Det låter precis som hylsan satt på min bil. Höll på i många timmar med att lossa den. Dock så var det onödigt arbete när vi ändå fick byta låda. Slutade med att vi spräckte lådan och gick lös med vinkelharry på hylsan.

Rasad, oljan hade försvunnit ur den.
basberoende skrev:
Xuri skrev:

Rasad, oljan hade försvunnit ur den.

ja just fan de hade jag ju läst :p

Ja jag hade alternativet å dela på min låda för att få bort hylsan, men hade inte tiden till de å visste om en ny låda för kaffepengar så de var snabbaste utvägen om den inte hade släppt på sista försöket.
basberoende skrev:En låda för kaffe pengar är ju bara att handla och ha på hyllan om den nu passar din bil. För jag kan lova dig att dom är dyra.
5500kr för en fabriksny m66 låda är ju "Kaffepengar" jämnfört med vad dom kostar nya :)

hehe japp men har sålt av allt som har me bilar å göra. har inte varken tiden eller platsen längre.

OM jag mot all förmodan skulle rasa denna kommer jag riva ner å försöka renovera den/de som är pajj.
Skruva växelådor e kul, man får använda hjärna lite :)
dock svårt å hitta delar till nyare lådor
Xuri skrev:
basberoende skrev:En låda för kaffe pengar är ju bara att handla och ha på hyllan om den nu passar din bil. För jag kan lova dig att dom är dyra.
5500kr för en fabriksny m66 låda är ju "Kaffepengar" jämnfört med vad dom kostar nya :)

hehe japp men har sålt av allt som har me bilar å göra. har inte varken tiden eller platsen längre.

OM jag mot all förmodan skulle rasa denna kommer jag riva ner å försöka renovera den/de som är pajj.
Skruva växelådor e kul, man får använda hjärna lite :)
dock svårt å hitta delar till nyare lådor

Men vafan, hur kan du lyckas få en för det priset? :O
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem