Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av winterr
Körde ungefär 22 mil med bilen igår och upptäckte när jag kom hem att motorn lät väldigt konstigt då den stod och gick på tomgång.. Idag när jag startade den lät det inget konstigt då den var kall, men när jag kom fram dit jag skulle och motorn var varm igen så lät det likadant..

Det låter alltså bara då motorn är varm och den står och går på tomgång. Spelade in en snutt igår när det lät, någon som kan ha en aning om vad detta är? :o

[youtube]SHzYjZa64-8[/youtube]
#27 skrev:Det blir nog att ringa volvo för att få tag i delar.
Jo kanske det, men jag skulle vilja veta vad det är som ska byta, för jag förstår inte riktigt vad det är som ska bytas egentligen.. VVT-enhet, kamdrev, variabelt kamdrev, solenoid, alla verkar prata om olika saker, eller så är det olika namn..?
FrökenZ skrev:Hej,

Jag fick tipset att kika in denna tråd eftersom jag nyligen la upp en video med motorljud som låter som din!
Tänkte höra hur det har gått?

Var det kamdrevet?

Min låter mer eller mindre precis så som din låter i videon...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=90740

Där hittar du länken till min video.
Hej!

Jo, nu är felet åtgärdat och det var precis som alla sade, kamdrevet, eller VVT drevet som många kallar det också. Lämnade in den på verkstaden och de bytte VVT drev och nu låter den bättre igen! :)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]