Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Självklart kan du få den att spinna på båda hjulen. Men då måste du provocera upp den i ställ först.

Vad en glt bör dra? Svårt att säga, men allt mellan 1.0 till 1.5 får du räkna med i stadstrafik.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej igen

måste få tacka för alla svar hitills, ni är guld värda, det uppskattas.

Nu till en annan fråga, när jag startar våran vw golf -01 så hoppar den igång direkt och håller en jämn och fin tomgång på ca 600rpm.

På volvon (b234f) känner jag att tomgången knäar lite den första sekunden, tills den typ "hittar" sig själv och pressar upp sig till 900rpm.

På golfen behövs inte denna "referenskörning" utan den startar stabilt på samma varta.
Är det något som är fel på volvon eller är det bara vanliga ålderstecken, ch i såfall hur fräshar man upp den?

//Siros
av malumbub
Jag skulle kollat tändstift och LMM och sånt...eller ja, jag har det redan med min bil.
Dessutom har jag nu märkt att varvtalsmätaren hoppar rätt bra ibland, utan att motorn ändrar ljud...så det är väl dags för den att strula, då både bensinmängdsmätare och hastighetsmätare strulat... (Sen händer det att motorn går ojämt ibland också, men då hör man det ju.)

Ang varningslampan - har du fått bot på det? Har du dragkrok?
Jag har den där lampan lysande konstant nu, då klantarslet som bytte platta till "kontakten" till sladden man har till släpet (ja, ni förstår nog vad jag menar) inte gjorde jobbet rätt, så nu är kontakten gröngrå... För att få lampan att slockna måste jag antagligen byta kontakten o få den ren...
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej igen, det löste sig. var lite skit å så i LMM.

Tänkte byta alla oljor/vätskor i bilen till helgen och undrade lite om detta. Tänkte fräscha upp med, ny motorolja, växellådsolja, bakaxel olja, servoolja. Samt oljefilter, luftfilter, bränslefilter.

Är det någon praktisk skillad på volvo orginal olja och tex mobil1 eller castrol eller är det onödiga pengar som går för att de står volvo på dunken?

När jag kom till det här med oljor insåg jag att de var lite mer komplext än vad jag trodde. konstiga beteckningar som 10w/40 som jag inte förstår.

Kan någon hjälpa mig med att säga vilken olja som ska vara var i bilen.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?