Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Vad jag hört finns det 2 typer av 80 liters utförande
Nr1. 60 liters tank + 20 liters tank
Nr2. Enkel 80 liters tank som går över bakaxeln. Fanns tydligen på nyare 940-960 vad jag läst här på forumet.
Skulle en sådan "enkel" 80 liters passa en äldre 745 -88?
m.v.h
Användarvisningsbild
av Kompe
Annars är ju allternativ 1 rätt enkelt att montera om du hittar en beg i ok skick. Passar bult on sen behövs bara lite slang och nått skydd. Lite träligare att tanka dock :/
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
White skrev:80 liters "sadeltanken" fanns mig veterligen inte på någon 940, inte på svenska marknaden i alla fall. Däremot fanns den mycket
riktigt på 960 & S/V90.
940 på svenska marknaden 93- har större tank men den är på 75 liter.
Användarvisningsbild
av päpplet
Kompe skrev:Annars är ju allternativ 1 rätt enkelt att montera om du hittar en beg i ok skick. Passar bult on sen behövs bara lite slang och nått skydd. Lite träligare att tanka dock :/
Den passar ju tyvärr inte på en 745 då den är gjord att sitta under hatthyllan på sedanmodellen
Användarvisningsbild
av Kompe
Sant sant Tänkte inte på de :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kompe skrev:Annars är ju allternativ 1 rätt enkelt att montera om du hittar en beg i ok skick. Passar bult on sen behövs bara lite slang och nått skydd. Lite träligare att tanka dock :/
Hur menar du, är det svårare att tanka?
Användarvisningsbild
av Kompe
På min med extra tanken dvs en liten ovanpå ordinarie med en slang mellan dom samt en slang från påfyllningsröret till extratanken. Vet inte om det är nått fel på min tank eller om det är fel på avluftningen då det blir övertryck när man tankar. Men om jag tankar den vanliga tanken full så slår gasskyddet på bensinpumpen ifrån. Sen får man vänta 1 till 3 min medans man hör glugg glugg glugg sen kan man köra i några liter till. Men tro mig DET ÄR INTE KUL ATT TANKA den volvon. Sist jag tanka fullt gick det på 1376:- Så vid långfärder tankar jag fullt annars räcker det med den vanliga tanken :twisted: Blir billigare då :mrgreen:
av pekka88
Tungviktarn skrev:
White skrev:80 liters "sadeltanken" fanns mig veterligen inte på någon 940, inte på svenska marknaden i alla fall. Däremot fanns den mycket
riktigt på 960 & S/V90.
940 på svenska marknaden 93- har större tank men den är på 75 liter.
Skulle en sådan tänkas passa 745 -88 ?

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]