Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Hej.

Fins massor av trådar om detta men jag blir mest förvirrad av att läsa då alla verkar svara olika.
Jag har alltid haft tanken att ta nån gammal typ polo eller dylikt och slänga i någon nyare diselmotr + växellåda, byta axlar och bromssystem och sen fixa utsidan på bilen. men nu är det så att jag har en Volvo 850 -95 som är superfin i karossen och som jag lagt endel pengar på. den går dock inte att köra förtilfället då drivaxeln hoppat ur motorn.
tanken slog mig härom dagen att man kanske skulle ge sig på att mecka med den istället då jag redan demonterat istort sätt hela insidan av bilen och stora delar av motorn.

men efter allt läsade så blir jag osäker vad är det egentligen man måste göra för att registrera som ombyggt respektive ammatör byggt fordon? ammatör byggt innebär väl att man moste göra om i karosseri delar och botte nplattan?
ombyggt fordon räcker med att ta t.ex. en relativt ny diesel motor med låda och avgassystem som suttit i en svensksåld bil?
vad gäller när det kommer till effekt? så vitt jag vet har volvo inte angivit några specifikationer för 850? då gäller alltså en effekt ökning på 20% och Vrid ökning på 10%? alternativt en total effekt på 15 Kw (20,4Hk) per 100kg? vad gäller med vridet då? fortfarande 10%?
Min är en bensinare så en nyare diesel har ju mer än 10% mer i vridmoment är det kört då? eller kan jag utgå ifrån det som är angivet för volvo 850 diesel?

tacksamm för svar
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För ombyggt behöver du byta motor, bromsar samt hjulupphängning. Dock har några bara behövt byta bromsar och motor. Bästa sättet att ta reda på är att kontakta sfro, eller spendera några timmar på google.
Effekten gäller högsta godkända av tillverkaren, eller +15% av orginal motorn(har jag för mig, orkar inte leta reda på det nu).

Det bör gå att regga som ombyggt om du byter motor, sätter på andra bromsar (R-bromsar eller XC90 bromsar eller dylikt) samt konverterar till AWD.

För amatörbyggt krävs mycket mycket mer. Ett ex. är väl typ motorbyte + bakhjulskonvertering. Då behöver du bygga om framvagnen, torped, stora delar av golvet, leta reda på en lämplig bakaxel, fixa fästen för det osv osv... Listan är lång :P
av Andez
Oki min tanke har varit att hitta en nyare Disel som sagt så effekten blir antagligen lägre men vridet blir ju mycket högre?

Har läst mycket men inte fått någon riktig klarhet.
Mac godkända av tillverkare borde ju motsvara modellens "värsting" men det är inte så enkelt?
20% effekt och 10% vrid är annars vad som gäller som sagt.

Ombyggt är ju inga problem då.
Min tanke har varit att föra den till 4-wd byta bromsar, motor, låda, avgasrör, interiör, drivlinan blir ju byte på om man vill göra den till 4-wd, nya dämpare runt om oc antagligen får man ju modifiera för att få i motor och låda.
Det räcker alltså inte för ammatörbygge?
Tänke kolla om någon kunde ge lite svar innan ja tar kontakt med sfro och innan jag börjar tänkte jag köpa deras info bok.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej det räcker inte, så vida motor, drivlina, bromsar osv osv kommer ifrån en helt annan bilmodell där ombyggnad krävs för att få det att passa.
855 finns ju som AWD, så alla delar är ju mer eller mindre bolt-on - och då är det inte tillräckligt.

Vad jag vet så har volvo inte lämnat ut någon info om max godkänd effekt för 850 karrosen, så jag är rätt säker på att det är 20%/10% som gäller för den.
Amatörbyggt har ju fler valmöjligheter när det gäller effekt osv.
av Andez
Jag har inte hittat något från Volvo om 850 heller så då är det alltså bara glömma en diselkonvertering...

Oki så om jag t,ex skulle ta motor+låda från en säg Audi A4 1,9 TDI Q och modifiera chassit på min 850 och kanske sänga in gashydralisk fjädring frön säg Citroën så är det ammatörbygge eller iaf en bra bor på vägen?
av umekille
Är det motorn eller karossen som står för
miljöcertifieringen? Är det karossen så går det
ju inte lägga i vilken V-8 som helst...
av Andez
Miljöcertifiering går med motorn.
En motor får inte vara modifierad, skall vara svensksåld och tas med original avgassystem, har köksstarts va de nu heter och lambda original.
Andez skrev:Mac godkända av tillverkare borde ju motsvara modellens "värsting" men det är inte så enkelt?
20% effekt och 10% vrid är annars vad som gäller som sagt.
+20% effekt samt +10% vridmomnet räknas fråmn den motorn bilen hade från fabrik, inte den vassaste som fanns till hela serien. Så ska man bygga på en 850 Turbo så får man ha mer effekt/vrid än om man utgår ifrån en GLE som exempel.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]