Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dobrivecher
Har ett riktigt irriterande problem med min förarstol. Det är alltså en elstol med minne.

Det som är problemet är att stolen går endast att ställa om i ca 30-40 sekunder precis efter att man låst upp bilen. Efter denna tid dör stolen helt och går inte att röra igen förrän jag klivit ur bilen, låst den och väntat någon minut. När jag sedan låser upp bilen igen fungerar stolen i ca 30-40 sekunder igen.

Det är alltid på detta sätt. Skulle det varit någon glapp kontakt eller liknande tycker jag att det symptomen borde se annorlunda ut. Då kan man ju tänka sig att det sker oregelbundet även under färd.

Har kollat med Volvoverkstad och enligt dem så har styrenheten den senaste programvaran och man trodde inte att det skulle vara problemet. Men vet inte om jag riktigt litar på detta, då man där, utan att ens försöka återställa programvaran tyckte att jag skulle byta styrenhet. En operation på ca 6000:-. Jag vill inte riktigt lägga ut dessa pengar innan jag undersökt problemet mer...

Jag kan även säga att stolsvärmen inte heller fungerar på denna stol. Kan det finnas något samband?

Finns det någon som kan komma med en gissning på vad mitt problem beror på?
Användarvisningsbild
av greeeken
dobrivecher skrev:Har ett riktigt irriterande problem med min förarstol. Det är alltså en elstol med minne.

Det som är problemet är att stolen går endast att ställa om i ca 30-40 sekunder precis efter att man låst upp bilen. Efter denna tid dör stolen helt och går inte att röra igen förrän jag klivit ur bilen, låst den och väntat någon minut. När jag sedan låser upp bilen igen fungerar stolen i ca 30-40 sekunder igen.

Det är alltid på detta sätt. Skulle det varit någon glapp kontakt eller liknande tycker jag att det symptomen borde se annorlunda ut. Då kan man ju tänka sig att det sker oregelbundet även under färd.

Har kollat med Volvoverkstad och enligt dem så har styrenheten den senaste programvaran och man trodde inte att det skulle vara problemet. Men vet inte om jag riktigt litar på detta, då man där, utan att ens försöka återställa programvaran tyckte att jag skulle byta styrenhet. En operation på ca 6000:-. Jag vill inte riktigt lägga ut dessa pengar innan jag undersökt problemet mer...

Jag kan även säga att stolsvärmen inte heller fungerar på denna stol. Kan det finnas något samband?

Finns det någon som kan komma med en gissning på vad mitt problem beror på?

Är Elstolen eftermonterad eller orginal. Styrenhet kan du hitta på skroten. Men då måste det vara rätt styrenhete annars kommer det bli som nu
Användarvisningsbild
av dobrivecher
greeeken skrev:Är Elstolen eftermonterad eller orginal. Styrenhet kan du hitta på skroten. Men då måste det vara rätt styrenhete annars kommer det bli som nu
Stolen ska vad jag vet vara original. Har letat som en galning efter styrenheten på skrot. Verkar vara omöjlig att få tag på... Har varit i kontakt med varenda skrot i Sverige snart tror jag.

Men ja, jag har också läst att problemet kan komma om man eftermonterar stol. Men blir därför fundersam på varför det händer i min där det sitter original. Har ju även funktionen där den automatiskt ställer in backspeglarna och som jag fattat det fungerar det endast på original.

Artikelnummret på styrenheten ska vara: 30739636, så om någon har en sådan liggandes eller vet var jag kan finna en vore guld!
av swede43
Vänner !
Har någon en lösning på trådskaparens problem ?
Jag har en V70N-00 original monterade elstolar men har exakt samma problem, den funkar innan man startat bilen sedan stendöd.
Hoppas innerligt någon har en lösning,
Mvh Swede

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]