Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Har en Renault Megane -07 och har på vintern haft problem med att vid minusgrader (allt från -4 till -18) så fryser handbromsen fast på ca 1 timme. Alltså själva spaken kan man dra upp och ner men något fastnar där bak vid skivan.

Senaste gången hade farsan lånat bilen för att handla och när han kom tillbaka osade det från vänster bak, tydligen har bromsbackarna legat på skivan? Det var ganska varmt där också.

Vad kan man som ganska mekaniskt okunnig själv göra åt detta? Skruvade bort hjulet och kollade lite, och det är ju en vajer som går till handbromsen och sen nån mojäng med fjäder som går fram/tebaks beroende på hur hårt vajern sitter. Allt annat verkar vara inkaplslat i bromsoket... Sprayade lite med 556 på mojängen som vajern sitter fast i så den kan röra sig bättre, vet inte om det är felet... eller om något fryser i själva oket?

Nån som vet? Har kört volvo (förstabilen) i 15 år men aldrig haft detta bekymmer, har alltid dragit åt handbromsen oavsett väder.

/S
av Rådlös
Jag vet en som hade för vana på äldre bilar, dom moderna har ju elektrisk handbroms, han drog åt handbromsen och släppte den igen i sådana lägen där det var möjligt. Rödljus, bilköer etc. etc. Detta var i förebyggande syfte så att handbromsbackarna inte rostade fast. Man kan säga att han motionerade sina handbromsbackar när tillfälle gavs.
Nu vet inte jag hur bromsarna ser ut på en Renault, men olja och fett får inte komma löst i bromssammanhang. Det kan lägga sig på bromsskivan och då kan man förlora bromsverkan helt på hjulet.
av NilsO
(Jag tolkar det som att bromsen inte släpper fast man lossar spaken?) Jag vet inget om just den bilen, men har gjort erfarenheten att vajrar av den typen gärna fryser fast förvånansvärt bra om det kommer in fukt i höljet. Helt beroende på hur konstruktionen ser ut kan man kanske hålla undan problemet ett tag med 5-56 eller liknande. Sen gäller att reda ut hur fukten kommer in och/eller varför den inte tar sig ut.
av JT855
Olika bilar har väl kanske olika konstruktion på handbromsen, men dom som har trumma bak för handbroms har ju ofta även en utanpåliggande arm som går in i trumman. Den kärvar ofta även på sommaren och då behövs extremt lite för att det ska frysa ihop på vintern. Är ett ganska litet jobb att plocka bort trumman och rengöra/smörja/motionera allt till handbromsen. Är det däremot vajern som fryser någonstans inne i höljet är det ju värre. Då finns ju inget annat än att torka upp allt ordentligt.
av Rådlös
Det finns en metod att smörja handbromsvajrar, men det gör man ju knappast på gamla vajrar som är slitna och tar in vatten genom ett trasigt hölje.
Man tar en plastpåse av lite kraftigare material. Ett exempel: Clas Ohlson Aktmapp nr 28-686, eller något liknande. Sedan klipper man av hörnet, så stort att man kan trä påsen över den nyköpta handbromsvajern med ytterhöljet, men inte onödigtvis mycket större hål. Sedan "tätar" man runt hålet med t.ex buntband eller annat. Man kan även för att vara säker vira några varv med eltejp också. Så hänger man upp vajern stadigt så att hela vajern hänger fritt neråt. Därpå fyller man plastpåsen, som nu har blivit en "tratt", med någon seg olja. T.ex kedjeolja till motorsågar. Detta får rinna igenom hela vajern och när det kommer ut i nerändan är det klart. För säkerhets skull har man lagt tidningar och annat under så det inte uppstår någon fadäs med olja på golvet. Eller ställer en balja eller tråg som man har tillgång till.
Försök beräkna hur mycket olja som får plats i vajerhöljet. Kanske en deciliter eller två?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
JT855 skrev:Olika bilar har väl kanske olika konstruktion på handbromsen, men dom som har trumma bak för handbroms har ju ofta även en utanpåliggande arm som går in i trumman. Den kärvar ofta även på sommaren och då behövs extremt lite för att det ska frysa ihop på vintern. Är ett ganska litet jobb att plocka bort trumman och rengöra/smörja/motionera allt till handbromsen. Är det däremot vajern som fryser någonstans inne i höljet är det ju värre. Då finns ju inget annat än att torka upp allt ordentligt.
Eller så får man byta vajern då det är läckage på höljet? :)
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]