Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ägt två st S60 som båda haft ca 300hk och 470Nm och det är brutalt.
100-150 (på 3:an med flygande start) går på drygt 4 sek, 100-200 (3-4:an med flygande start) går på drygt 12 sek och det räcker för att åka från de flesta, toppfarten ligger långt över vad mätaren kan visa (260).
Detta var dock med manuella växellådor.
Maximuspro skrev:
Räcker inte de digitala papper som finns i min tråd? Det är inskanade orginalpapper ifrån deras bänkkörning med min bil, jag har ingen koppling till denna firma. Vad det gäller deras inställning av bänken hur den visar rätt eller fel har jag ingen aning om. Mte som är en annan trimfirma plockar ju ur ännu mer, kolla med peetan här på forumet.
Dom papperen visar en skillnad på 20% prestandaökning (vrid + hk) med etanol (271/427) och ska enligt utsago EJ vara justerat för motoreffekt, vilket då tydligen ska ge 298hk/470Nm.

Det ger flera frågetecken.
-Om det är 223 hk på drivhjulen med etanol, och man då ska lägga på ca 10% för att få motoreffekt, så ska det vara original 245 hk i motorn med E85, Volvo säger att det ska vara exakt samma effekt E85 som med BF95.

MTE plockar ut "samma" som Autotech, 270hk och ca 430 Nm på E85 enligt deras hemsida
BSR plockar ut "endast" 270hk/390Nm på E85 enligt deras hemsida

ALLTSÅ får jag det till att MOTOREFFEKT för SAMTLIGA trimfirmor är specad till ca 270 hk/400Nm, och bänkpapperet måste avse drivhjulseffekt eftersom det är Atech's egna papper, och dom siffrorna stämmer "exakt" med deras spec i försäljningslistan trim.

Mvh Patrik
Sådär, nu har det testats lite till. Det som jag upplevde tidigare att den var trött efter 100 är som bortblåst :lol: Nu skjuter den på som bara den! Kör mycket på 2-1 vägar och här kan jag säga att den extra effekten kommer väl till användning. Motorn upplever jag som väldigt civiliserad och extremt lättkörd ungefär som att köra en stor V8 med massor med kraft från låga varv.

Så är det värt att trimma en 2.5FT? Jag speciellt om man äger en MY09 och då duger det fint med polestar. Äger man istället en MY10 och framåt så kan en polestar optimering vara att slänga pengarna i sjön. Satsar man på Atech eller MTE så blir det bättre. Som siffrorna visar samt verkliga tester som gjordes mellan en polestar och en MTE så var det ganska stor skillnad. Det kan nog Maximumpro förklara lite mer om.
Perra83 skrev:Dom som inte trimmar kommer att förbli skeptiska. Vi som inte kör original vet att det verkligen finns mer att hämta.
Helt rätt! Polestar är ett skämt jämfört med autotech men som sagt garantier försvinner........ Struntar man i att tolka alla siffror åt höger o vänster och provkör så förstår man att det går att plocka ur en hel del. Fyrhjulsdrift hade varit att föredra.
Maximuspro skrev:
Perra83 skrev:Dom som inte trimmar kommer att förbli skeptiska. Vi som inte kör original vet att det verkligen finns mer att hämta.
Helt rätt! Polestar är ett skämt jämfört med autotech men som sagt garantier försvinner........ Struntar man i att tolka alla siffror åt höger o vänster och provkör så förstår man att det går att plocka ur en hel del. Fyrhjulsdrift hade varit att föredra.
Har chiptrimmat totalt 3 av mina ägda bilar under åren, så jag vet både hur bra det kan bli och hur mediokert det kan bli.
Vi har ju utrett att med polestar så är det marginella skillnader, men med andra som ger 270hk så blir det kännbar skillnad.
Det jag ifrågasatt är dom olika effektangivelser som angetts här och var.

Det där med att förstå att det går att plocka ur en hel del är väl underförstått efter diskussionerna, men det är en enorm skillnad att plocka ur ca 270/393Nm (BSR) eller ca 290hk/470Nm (autotech), varför i herrans namn skulle bsr nöja sig med det lägre uttaget, om andra kan ta ut så otroligt mycket mer??? Vi pratar alltså att autotechs trim ger dubbelt så mycket extra som BSR. Något rimmar illa.

Mvh Patrik

P#tool är väl gratis el var iaf, har det[…]

Har satt dit metallplattorna. Idag när jag sk[…]

Bra kanal där Erik, här får du en […]

Okej. Jättebra tips. Ska kollas upp. Tack. :p[…]