Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Har en v70 2,4t -03 med bsr steg 2 och idag när jag skulle köra ned på stan började bilen ryka vitt utav bara helskotta
och det luktade bränt, ordentligt bränt. Stannade på en parkering och lät bilen svalna av och kollade vad jag nu som
har tummen mitt i handen kunde kolla. Ingen olja i motorrummet, inget som droppade under, luktade bränt ur
avgassystemet - ett 2,5 tums halvsats med 6 månader på nacken. Kollade motoroljan, låg lite lågt men oljan var fin, sådär
svartbrun som den ska va (olja och filter bytt för 4 månader sedan). Har reagerat på att jag tyckt bilen rykt lite mycket tidigare
men trott det berott på att det varit ganska kallt -10*c och jag kör oftast kortare sträckor. Den har inte tagit något vatten eller
givit några andra felmeddelanden förens den började ryka och lukta illa.
Vet sedan tidigare att jag har ett litet läckage från downpipen och att turbon fuktar lite men enligt verkstaden ska det inte
vara något att bekymra sig om då bilen ändå är 10 år gammal. Så nu har min pappa bogserat mig till en verkstad då jag inte vågat
starta bilen igen med risk för skador.

Hjälp mig, vad har gått sönder?

Med vänlig hälsning
Tette
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ta ur oljestickan. Trä en ballong över röret där oljestickan normalt sitter.
Starta motorn. Kolla om ballongen blåses upp. Gör den det, så har du övertryck i vevhuset, någonstans stopp i vevhusventilationen.
av eddar
Hvit røk er vann(damp).
Blå røk er av olje.
Om det er kaldt ute, så blir det endel kondens i avgas-systemet etter kjøring.
Neste kjøring blir det vannet fordampet av varmen, og det røker hvitt . . .

Men om det er mye røk, så kan det selvfølgelig være noe annet i tillegg . . . (?)
Drar bilen Kylvätska?
av Tette
Nej, bilen drar ingen kylvätska såvitt jag kan se, vattnet i expansionskärlet ligger mellan max och min vid sval bil och det ser inte gråsimmigt ut. Funderar på om det kan vara toppen som flugit men då ska den väl dra vatten och man borde väl märka nått sånt när man kör sen dagligen?
Håller tummarna för att det ska vara billigt fel iaf :)
av Tette
Problemet hittat och åtgärdat!
Om jag förstod bilmekanikern rätt så var vevhusventilationen helt tät vilket fick turbon att lägga av så all olja sprutade ut i avgassystemet och antändes av katalysatorn vilket orsakade den vita röken som luktade satan.
Så efter att få bytt både turbo, katalysator och en rejäl rengöring av vevhusventilationen så är min bil nu i prima skick (motormässigt i alla fall) men min plånbok är en annan historia :D
Så nu är man allergisk mot all vit rök och det är inte så bra för hjärtat när det är fullt med kondens i avgassystemet när man startar bilen på morgonen :D
Användarvisningsbild
av Jackson75
Tette skrev:Problemet hittat och åtgärdat!
Om jag förstod bilmekanikern rätt så var vevhusventilationen helt tät vilket fick turbon att lägga av så all olja sprutade ut i avgassystemet och antändes av katalysatorn vilket orsakade den vita röken som luktade satan.
Så efter att få bytt både turbo, katalysator och en rejäl rengöring av vevhusventilationen så är min bil nu i prima skick (motormässigt i alla fall) men min plånbok är en annan historia :D
Så nu är man allergisk mot all vit rök och det är inte så bra för hjärtat när det är fullt med kondens i avgassystemet när man startar bilen på morgonen :D
Skulle vilja ha mer detaljerad förklaring till hur en tät vevhusventilation kan få dessa följder med turboskador? :roll:
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]