Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ethyberg
Hej!

Jag har en XC70 -09 (14 800 mil) som jag har fått ett vinande oljud i. Jag trodde först att det var ett hjullager som gett sig. Men när jag var hos Bilia och servade senast så hissade vi upp bilen och körde igång den. Vid 60 km/h är ljudet som värst och det kommer från diffen bak. Mest från klumpen ganska snart efter kardan, det låter väldigt mycket när man är under bilen så något måste jag göra ganska snart. Är ett ganska grovt metalliskt ljud. Vet inte om det är lager eller om det kan vara från några drev. Ska försöka kolla närmare på det i veckan, jag har jobbat som industrimekaniker så jag tänkte se vad jag kan göra själv. Bilia kollade vad det skulle kosta och dom trodde runt 34 000kr.
Jag har bara haft bilen i två månader och har aldrig haft en Volvo innan.

Någon som har varit med om det förut? Någon som har någon ide om vad det kan vara?
av Rådlös
Två månader. Har du inte fått någon köpgaranti eller motsvarande köptrygghet på en så ny bil?
Tre månaders köpgaranti har i alla fall jag fått på en betydligt äldre bil.
av llesrof
Är den servad hos Volvo och försäkradi Volvia så har du väl någon form av drivlineförsäkring upp till 15000 mil. Fast det finns kanske andra vilkor också?
av ethyberg
Som sagt så hjälper det inte att den skulle vart försäkrad hos Volvia eftersom jag köpt den privat.

Har höjt upp bilen i garaget och krupit under och lyssnat igen. Låter som ljudet kommer från den främre delen av diffen där Viskokopplingen sitter. Har läst lite att förra modellen hade problem med dessa.
Tänkte jag skulle riva ner och kika.

Någon som gjort detta förut och har några tips?
Användarvisningsbild
av gooose
Det är mer vanligt att det ljudet kommer från den främre delen av bakväxeln/slutväxlen
Ljudet brukar komma från den främre pinjonglagringen i bakväxeln

kolla på bildels basen finns nästan inga bakväxlar men många haldex enheter
Detta visar en större åtgång av bakväxlar än haldex då systemen sitter i hop och sällan skadas vid krock

Så detta är inget "bara" jobb Tar minst 12 kvartar och ett antal straxar att utföra
och när du rivit ur haldexen så ser du inget du kan inte heller känna något glapp eller oljud från bakväxeln

detta då jag vid byte av bakväxlar inte känt eller sett något men efter bytet så är bilen tyst

//Gooose
av polarnallen
Men nej,du behöver inte ha bilen försäkrad i Volvia,jag har min bil i Solid och har maskinförsäkring till 12000 mil och nu när min automat låda börjar ge med sig efter 10000 mil så klev de in med enda krav att jag servat bilen,har även köpt min privat,så kolla upp detta,vissa bolag har upp till 15000 mil.
Men börjar bli less på volvo,bara strul....har haft många volvo men när en låda börjar efter de milen så tappar man tron,och så är det ju China låda med ?:-/
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]