Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
Jag har en volvo V70, 2007 där bilen varit inne i maj 2012 för att mätaren visat fel.

Den var inne, den reparerades och verkstadskillen sa att det var nån/några slangar som var lös.

Frågan är: Vad är dessa för slangar, finns dom ens?
När bilen var inne och "slangarna" sattes åter tillbaka visade bilen aldrig helt rätt.
Mätaren visade att på det röda (bränslelampan började lysa) så hade bilen ingen bensin kvar trots att innan repet fanns minst 7-10 lite kvar.

Det betyder att verkstadskillen aldrig fick till det helt och att det blev sämre.

Nu har det varit kallt, -30 i några dagar och nu efter denna köldknäpp visar bränslemätaren 75% i 30 mil, sedan 0 % och ibland 45%
Som mest ligger den på 75% av bränslet kvar.

Vad kan jag själv kontrollera och slangarna, hur kan dessa lossna?
Är det inte mer än en givare som ballat ut?

Om det är någon som har tillgång till en skiss vore jag tacksam.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Bensintanken är en sadeltank som är vikt över kardantunneln. När tanken är full med bränsle kommunicerar tankhalvorna med varandra. Under ca halv tank delar sig tanken i en vänsterdel och en högerdel. Därför finns det två bränslemätare i tanken. Det finns dock bara en bränslepump. Denna sitter på höger sida och suger hela tiden bränsle från vänster tankhalva(med hjälp av ejektorverkan) över till höger halva. Ejektorslangen är krympt över anslutningarna och saknar således slangklämmor od. Ejektorslangen är fäst dels vid bensinpumpen och dels vid vänster bränslemätare(där den suger). Gå in på laga.se och sök på ditt regnummer så finns det bra bilder på pumpen och bränslemätarna. Hoppas detta är till hjälp
av Tim
Hasse53 skrev:Bensintanken är en sadeltank som är vikt över kardantunneln. När tanken är full med bränsle kommunicerar tankhalvorna med varandra. Under ca halv tank delar sig tanken i en vänsterdel och en högerdel. Därför finns det två bränslemätare i tanken. Det finns dock bara en bränslepump. Denna sitter på höger sida och suger hela tiden bränsle från vänster tankhalva(med hjälp av ejektorverkan) över till höger halva. Ejektorslangen är krympt över anslutningarna och saknar således slangklämmor od. Ejektorslangen är fäst dels vid bensinpumpen och dels vid vänster bränslemätare(där den suger). Gå in på laga.se och sök på ditt regnummer så finns det bra bilder på pumpen och bränslemätarna. Hoppas detta är till hjälp
På en AWD ja, har ts en AWD?
av poker
Jag har en V70 II, Nej, detta hjälper inte mig att gå in på laga.se
Jag efterfrågar vad som visar fel nivå.
Är det två givare som ska synkas?

Men, om volvo redan HAR repat denna i maj 2012.
Är det rätt att anta att det bara är att slanta upp vad det kostar eller bör man ta det som em reklamation eller garanti?

Mätaren har aldrig eg. fungerar korrekt från start. (efter rep)

Mätaren har visat bensin kvar=soppatorsk.
Mätaren har visat 50% kvar=tankar 70 liter.
etc etc.
av S.t.r.a.n.D
Klara ut vad du har för årsmodell på bilen först. Har du en V70N eller V70II. Du skriver att du har en -07, alltså är det en V70N. Eller så har du en V70II (MY08) som är uttagen -07? Har du en V70II så är du i fel forumsdel...
av poker
S.t.r.a.n.D skrev:Klara ut vad du har för årsmodell på bilen först. Har du en V70N eller V70II. Du skriver att du har en -07, alltså är det en V70N. Eller så har du en V70II (MY08) som är uttagen -07? Har du en V70II så är du i fel forumsdel...
uttagen januari 2007 i hollywood.
således en V70N
Användarvisningsbild
av greeeken
Här kommer en ide som knappast lär vara möjlig men man vet ju aldrig.
Det är inte så att man ändrat/bytt nålarna på mätaren? Lär inte vara så men man vet ju aldrig.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]