...

Moderator: Moderatorer

av jeklund62
Jag hör dagligen på radion om trafiken nu för tiden är omdömeslös ingen visar hänsyn eller håller avstånd till framförvarande.Och detta uttalanden kommer ofta från yrkesförare (taxi o lastbilsförare).Vi chaffisar ser dagligen hur vi vanliga bilister kör som idioter.Då säger jag bara se på er själva hur ni själva kör.Hade senast idag en lastbil med släp ca75 ton nån meter bakom mej. :x .Så snacka inte så mycke YRKESCHAFFISAR. Johan
av OC-RA
Jag håller med tyvärr, det var länge sedan som man kan säga att yrkestrafiken föregår med gott exempel. Vet inte varför det blivit så men det kanske beror på trafikrytmen i stort. Det man märker mest är att dom håller dåliga avstånd precis som du skrev och att blinkersen verkar bortmonterad. Man kanske inte ska dra alla över en kam men dom som slarvar mest är dom små last och skåpbilarna , typ budbilar och liknande. Nu får jag väl veta att jag lever men det är min åsikt.
Användarvisningsbild
av lilleman
jag har en kompis som kör långtradare han blir förbannad på bilar som kör om och lägger sig och fiskör framför i kraftiga uppförsbackar där man behöver all sats man kan få men han håller med att där finns en del dårar :) mvh/roger
av wojpa
jeklund62 skrev:Jag hör dagligen på radion om trafiken nu för tiden är omdömeslös ingen visar hänsyn eller håller avstånd till framförvarande.Och detta uttalanden kommer ofta från yrkesförare (taxi o lastbilsförare).Vi chaffisar ser dagligen hur vi vanliga bilister kör som idioter.Då säger jag bara se på er själva hur ni själva kör.Hade senast idag en lastbil med släp ca75 ton nån meter bakom mej. :x .Så snacka inte så mycke YRKESCHAFFISAR. Johan
Körde han med 75 ton hade han ganska rejält överlass.
Är själv lastbilschaufför, och är nogrann med avståndet, inte minst nu vid vinterväglag.
De få gångerna man kör upp i häcken på bilen framför är dom gångerna lilleman beskriver, när bilen framför kör omotiverat långsamt. Det är otroligt frustrerande.

Personbilar borde göra precis som traktorer och andra långsamtgående fordon; hålla in till kanten och släppa förbi. Det är väl ganska upenbart att lastbilen bakom dig ville köra fortare?
Användarvisningsbild
av Hilmer
wojpa skrev: Personbilar borde göra precis som traktorer och andra långsamtgående fordon; hålla in till kanten och släppa förbi. Det är väl ganska upenbart att lastbilen bakom dig ville köra fortare?
Lastbilar borde göra precis som traktorer och andra långsamtgående fordon; hålla in till kanten och släppa förbi. Det är väl ganska upenbart att bilarna bakom dig ville köra fortare...

Sen vad det gäller motorväg så kan jag ju inte förstå humorn i alla de som ger sig på omkörningar med lastbil då de kanske med lite tur håller en ½-1km/h fortare än lastbilen framför och samtidigt stoppa upp all resterande trafik kilometer efter kilometer!??
Användarvisningsbild
av CarMan
jag blir sällan iriterad på yrkastrafikenter ute på vägarna. men inne i stan är dom ju bedrövliga. dom behöver ju inte följa parkeringsregler & körförbud tycker dom & till denna hop trafikanter räknar jag även in hantverkare (såna som har bilen i arbetet, typ rörmockare)

på arbetet så blir jag tokig på dom som kör bergningsbil. varför ska det vara så svårt att släppa av bilarna dom kommer med i parkeringsrutorna, där dom inte står ivägen istället för att ställa en bil på tvären frmför 3 andra bilar ?
o sen stäler man bärgningsbilen bredvid, framför 5 andra bilar.
rutorna är ju där för att markera var man kan parkera utan att så ivägen, sen om bilen hamnar i 2 rutor skiter jag i, bara den ite står framför andra bilar...

sen det har mad tomgångs körning det käller tydligen inte yrkestrafiken heller...
Användarvisningsbild
av Brainy
Hilmer skrev: Lastbilar borde göra precis som traktorer och andra långsamtgående fordon; hålla in till kanten och släppa förbi. Det är väl ganska upenbart att bilarna bakom dig ville köra fortare...
Har du någonsin kört ett tyngre fordon? Efter lite träning så är det inga som helst problem att slicka asfaltskanten, de större speglarna tillsammans med det långa ekipaget gör dessutom att du ser i speglarna hela tiden hur nära du har bilen, något man måste ha spegeln väldigt konstigt inställd för att göra på en vanlig personbil.

Däremot så är inte svenska vägar byggda för att klara 40ton i vägkanten, jag skulle då inte vilja riskera att vägen rasar för mig bara för att släppa förbi en annan bil.

/Anders
Användarvisningsbild
av Hilmer
Brainded skrev:
Hilmer skrev: Lastbilar borde göra precis som traktorer och andra långsamtgående fordon; hålla in till kanten och släppa förbi. Det är väl ganska upenbart att bilarna bakom dig ville köra fortare...
Har du någonsin kört ett tyngre fordon? Efter lite träning så är det inga som helst problem att slicka asfaltskanten, de större speglarna tillsammans med det långa ekipaget gör dessutom att du ser i speglarna hela tiden hur nära du har bilen, något man måste ha spegeln väldigt konstigt inställd för att göra på en vanlig personbil.

Däremot så är inte svenska vägar byggda för att klara 40ton i vägkanten, jag skulle då inte vilja riskera att vägen rasar för mig bara för att släppa förbi en annan bil.

/Anders

Jag bara menar att om inte ni kan hålla er till sidan ska ni inte heller begära att andra trafikanter skall göra det.

Och ja, jag har erfarenhet av tyngre fordon även om det inte varit yrkesmässigt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Kan jag hålla åt sidan så gör jag det, oftast är det betydligt enklare med en sketen personbil. Det enda jag tycker är att kör man långsammare än skyltarna så ska man när det är möjligt hålla åt sidan när bilar kommer ikapp, det är betydligt oftare möjligt för en personbil än för en lastbil.

De flesta som ligger och kör 70 på 90väg ligger ju så lång ut till vänster att det inte skulle vara några som helst problem att köra om dom på insidan. (Har f.ö. gjort det men då kom tanten rakt ut framför mig från en avtagsväg så de alternativ som fanns var att fronta med mötande trafik, krossa tantens bil eller köra om henne på innern)

/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
CarMan skrev:jag blir sällan iriterad på yrkastrafikenter ute på vägarna. men inne i stan är dom ju bedrövliga. dom behöver ju inte följa parkeringsregler & körförbud tycker dom & till denna hop trafikanter räknar jag även in hantverkare (såna som har bilen i arbetet, typ rörmockare)

på arbetet så blir jag tokig på dom som kör bergningsbil. varför ska det vara så svårt att släppa av bilarna dom kommer med i parkeringsrutorna, där dom inte står ivägen istället för att ställa en bil på tvären frmför 3 andra bilar ?
o sen stäler man bärgningsbilen bredvid, framför 5 andra bilar.
rutorna är ju där för att markera var man kan parkera utan att så ivägen, sen om bilen hamnar i 2 rutor skiter jag i, bara den ite står framför andra bilar...

sen det har mad tomgångs körning det käller tydligen inte yrkestrafiken heller...
Precis, på vägen är det inga större problem, men jag har sällan sett en taxi i en parkeringsruta. Oftast direkt utanför porten, så man måste jaga taxichaffis för att få ut bilen man precis blev klar med...

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]