Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC60 D3 AWD 2012

Någon som har haft liknande problem, eller känner till detta?
Mellan ca 55-60 km/h är det en vinande/tjutande ljud som är fruktansvärt irriterande, endast mellan dessa hastigheter.
Ljudet är relativt högt vilket gör att man tänker på det hela tiden.

Någon som haft detta problem, eller vet vad det kan bero på?
Har du taklucka/panoramatak? Märkte själv igår ett jäkligt störande vinande ljud o noterade att solskyddet för takluckan va uppdraget o att det var is o snö som "tjöt" i vissa hastigheter. Drog för skyddet o det va borta. Annars är väl ett känt "fel" att det viner om backspegeln då någon gummilist i te håller måttet. Ett annat femomen jag märkt är att det kan som vina lite från hjulhuset om det e fullpackat med slask fr däcken som sedan ligger mer eller mindre mot däckbanan.

Min erfarenhet är att snö o is kan ge mig ångest då de knakar, knäpper o viner och jag är övertygad m att bilen snart rasar ihop :D
så testa att spola av bilen o smält all is (om du inte har garage)
Annars kan det nog vara lite vad som helst.
xerys2012 skrev: Min erfarenhet är att snö o is kan ge mig ångest då de knakar, knäpper o viner och jag är övertygad m att bilen snart rasar ihop :D
Jag är lika dan, får nästan ångestattacker när det knäpper och knakar, sånt som sedan är borta när bilen fått tina upp i garaget. Lika lättad blir man varje gång också, märkligt att man inte lär sig.

/Martin
xerys2012 skrev:Har du taklucka/panoramatak? Märkte själv igår ett jäkligt störande vinande ljud o noterade att solskyddet för takluckan va uppdraget o att det var is o snö som "tjöt" i vissa hastigheter. Drog för skyddet o det va borta. Annars är väl ett känt "fel" att det viner om backspegeln då någon gummilist i te håller måttet. Ett annat femomen jag märkt är att det kan som vina lite från hjulhuset om det e fullpackat med slask fr däcken som sedan ligger mer eller mindre mot däckbanan.

Min erfarenhet är att snö o is kan ge mig ångest då de knakar, knäpper o viner och jag är övertygad m att bilen snart rasar ihop :D
så testa att spola av bilen o smält all is (om du inte har garage)
Annars kan det nog vara lite vad som helst.
Har inte taklucka eller panoramatak.
Manuell växellåda.
Jag har iofs en fwd D3 med manuell vxl(My 2011), men hade liknande ljud dock vid hastigheter >85km/h. Det visade sig att slutväxeln var trasig varpå hela lådan byttes. Först trodde man på verkstaden att den kunde vara vinkelväxel för awd-systemet som var orsaken, men då bilen saknar sånt avskrevs detta. Såg dock att TS hade awd, kanske det kan vara ngt?
MartinS skrev:
xerys2012 skrev: Min erfarenhet är att snö o is kan ge mig ångest då de knakar, knäpper o viner och jag är övertygad m att bilen snart rasar ihop :D
Jag är lika dan, får nästan ångestattacker när det knäpper och knakar, sånt som sedan är borta när bilen fått tina upp i garaget. Lika lättad blir man varje gång också, märkligt att man inte lär sig.

/Martin
Skönt att man inte är ensam om det. Min sambo blir tokig på mig när AC:n o radion stängs av under färd för att lokalisera misstänkta ljud... :D
Har noterat ett ljud (transmissionen?) framförallt på 5:ans växel (geartronic) kring 1500 varv plus minus ett par hundra. Finns lite på 4:an och än mindre på 6:an, men irriterande på 5:an. Det går lite saktare i vinterväglaget, säkert därför jag noterat det.
Jeg har også en ulyd fra transmisjonen. Kommer nøyaktig ved 1500 rpm.
Var hos Volvo idag. De kjente til problemet. Men Volvofabrikken har ikke funnet noen løsning enda.
Skulle få en ny tilbakemelding om 14 dager. :(

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]

Byte huvudbromscylinder

Mänga bra tips. Har testat med att håll[…]

Väcker denhär tråden en smula igen[…]