Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ibanez
Jag kör 2,5FT 2009 och har varit riktigt nöjd hela tiden, går som en klocka, jag kör bensin på vintern och Etanol på vår/sommaren/höst och det har fungerat bra förutom när mina tändstift gav sig,VOLVO verkstaden bytte dem + uppdaterade allt och sedan är det bara köra på..
Angående Servicekostnader, etc.. så har jag haft betydligt dyrare bilar på service.. Jag tycker att generellt så är det klart bra priser på VOLVO..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
2,5 FT är en riktigt bra bil. Bekymmersfri trots etanol och bra motor. I synnerhet efter 2009 då den fick 231 hästar och en bättre manuell låda
Användarvisningsbild
av P1800
Det kan vara klokt att gå i motfas mot markanden i övrigt, köp Bensinare! En tid har alla sökt diesel, alltså är de dyra begagnade. Etanolen verkar vara på frammarsch, läste på ngn site a suget efter etanolbilar ökat. Detta talar för att det kan vara läge att köpa en törstigare bensinare. Lägre pris ger lägre värdeminkning. Det är vad som kostar mest när man räknat ner sin bilkostnad när bilen sålts.
Kör själv diesel. Trevligt när man tankar efter +100 mil. Värmaren är trevlig. I mitt fall är det i alla fall just nu en god affär då bilen låg 10 000kr under motsvarande 2,5FT ny för tre årsedan och förmodligen 25000 dyrare/mera lätt såld just nu. Har dock inga planer på att sälja.
av jpennerb
Inga problem att bara köra med etanol. Sköter man service och gör bränslebytet mellan etanol och bensin på RÄTT sätt så blir det ett bekymmerfritt bilägande. Jag har kört bara på etanol i snart ett helt år utan problem och även nu på vintern.

Finns en del problem med motorer till dieselbilar också, bara så ni vet! :wink:
av MattiasD
Guru skrev:
Spoiler »
Kallstartsbekymmer, omkalibrering vid bränsletypsbyte, ventilkollen var 9000mil. En del av er har säkert listat ut var jag får min lön ifrån och förstår nog varför jag inte kan vara för specifik...
Uppsidan är att det är mer effekt med etanol. :D
Nje, det finns mängder med Volvo flexifuel därute men det finns det inte speiellt många trådar om beskymmer. Under mina 4 år med flexifuel ha jag aldrig haft problem med kallstarter och ändå (tyvärr) har jag inte tillgång till eluttag. Ner till -25 är inget problem. Och varför ska man byta bränsle? E85 finns överallt och det finns ingen anledning att inte tanka E85. Men visst verkar det vara så att en del får problem vid bränslebyten. Ironiskt nog förvirrar en del servicetekniker på Volvo med att rekommendera att tanka bensin var 4:e tank. Just dessa verkar få problem vilket vi som alltid tankar e85 inte får. Kanske vill serviceteknikerna skapa jobb till sig själva? Ventilkontroll behövs inte på 2.5FT MY09. På 2.0F är det 12000 mil till en kostnad av 1500 kr. Även T4F har 12000 mil men jag har inte hört vad det kostar.
av perhall
Ja nu funkar ju Volvos dieselfemmor ganska bra men VAG och BMW har stora problem med dieselmotorer, likaså Ford och en del andra. Medan bensinmotorer verkar gå hur långt som helst så är det vanligt med stora aggregatbyten före 150 000 km på både BMW:s och Audis dieselsexor. Finns en del problem med fyrorna också men har sämre koll på dem./PH
Användarvisningsbild
av Bosa
Kör man inte så mycket per år så skulle jag ha gått på en bensinare, man får en fin V70II 2,5T för runt 150k med inte alltför många mil på mätaren. Nu verkar iofs 2,5FT ha börjat ramla ner rejält i pris också då det finns 10:or för runt 180k, sen om det är positivt tål ju att tänkas på då de verkar ha börjat droppa en hel del i pris.
Angående att E85 finns överallt så är det en sanning med modifikation, har själv drygt 7 mil till närrmaste etanolpump trots 2 mackar på orten och en mack 2 mil bort.
En V70II 3,2 kanske vore något även om de är törstiga. :)
av perhall
3,2 är inte så farligt törstiga (inte jfr. med 2,5T...). Jag har haft både 2,5T man och 3,2 aut (visserligen en S80) och den senare drar mer i stan kanske, ingen stor skillnad. Mindre på landsväg helt klart. 3,2 finns bara med automat. En motor jag verkligen gillar, lite vridsvag men också mycket tystare och mer sofistikerad än 2,5T, samtidigt snabbare om man varvar den, och racigare ljud. Vet faktiskt inte hur den håller men tror det var vanligare med fel på nya 3,2 i början än på långmilare. Sen finns det nog inte många som gått långt i Sverige, ingen typisk taxi/pendlarbil direkt.../PH
av dst02
Ja mitt tips är att titta bort från DRIVe men diesel ville ju inte trådskaparn ha ändå. Allmänt, lyssna efter oljud överallt,kolla elektroniken,köp inte bilen hos BRANDT BIL och ha ett välfyllt konto för verkstadsbesök och ett stort tålamod så kommer nog allt gå bra :)
av McE
Tack för alla tips! Och tack för sansade svar! Trodde faktiskt jag skulle få flera dryga kommentarer.. Nu ska jag se över finansiering och utbud, det lär dröja några månader innan jag gör klart för affär. Klart är att jag vill ha en rätt vanlig V70, har fått input så jag funderar åt rätt håll...
V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?