Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MABE86
'Ello.
Jag har ett märkligt problem ingen tycks hitta felet på. Det jag vet är;
Det är varvtals relaterat och det låter BETYDLIGT högre med vinterdäcken på. Med sommardäcken kan man höra det ifall man lyssnar noggrant, men bilen låter som tunnelbanan när man sätter på vinterdäcken. Vinterdäcken tar inte i hjulhuset eller dylikt.

Jag har haft en mekaniker som tittat och lyssnat med stetoskop men inte kommit fram till något.
I förra året böt jag motorfästerna för det var några som var dåliga, alla utom den undre som fortfarande var i relativt bra skick.
Kan det vara den som spökar? Det som verkligen ställer till det i huvudet är hur ljudet förändras i samband med däck.

Hursom, här är videoklippet.

Hoppas ni kanske kan ha ett hum om vad det är.

MVH
Mathias

Ber om ursäkt för det taskiga klippet ;-// men det var det bästa jag lyckades komma upp med.
av benka1
Låter som ett lager ljud-skorrande!
Har nästan samma ljud och trodde det va nåt med kamdrivning löp hjul rullar men icke,tror att det är vattenpumpen fast är ej säkert!
Bytte alldrig den men det va ett glapp iden fast den läcker inge kylvatten.
PÅ min börjar det leva om vid 2000rpm-spelar ingen roll om bilen står still eller rullar!
Hur är det med din lever det om när du står still,eller?Om inte så är det nåt vajsing med drivningen hjullager eller växellådan -drivaxlarna ändrar lite vinkel beroende på profil på däcken,bara en tanke alltså:)
/benka
av MABE86
PÅ min börjar det leva om vid 2000rpm-spelar ingen roll om bilen står still eller rullar!
Precis, samma här. Kan stå och gasa i friläge och det låter likadant och det börjar vid 2000rpm.
Men vattenpumpen föreslår du? Jag ska föreslå det ifall jag lämnar in den igen, jag behöver allt jag kan gå på.
av benka1
Det enda jag kan komma på är pumpen för ljudet kommer nere på hö sida motor-
Tror ej det är turbon som lever om för den varvar betydligt snabbare och mitt missljud följer motorvarvet!
Plus att missljudet försvinner lite om jag bromsar samtidigt som jag gasar,precis som kamremmen spänns hårdare då och pumpen belastas mer?
/benka
av MABE86
Jag har inte riktigt kunnat lokalisera vart ljudet kommer ifrån exakt men vattenpumpen ska absolut kollas upp. Kom gärna med fler förslag om ni har en aning om vad det kan vara så återkommer jag när problemet är löst om inte annat.
av benka1
Skulle tro att ljud från generator/accpumpen/styrservon har ett helt annat ljud mera gnissel typ?
Nästan helt hundra på vattenpumpen i och med att den har ett skovelhjul som lever om-turbon tror jag icke på ,kan va nållagret på vevaxeln men
är nog ej ett sånt ljud på det lagret!
VI får se ska byta pumpen framöver har ej råd nu !
/benka

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]