Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Spontant så funderar man ju på däck upphängning och fjädring. Har du nivåreglering, lågprofil el.dyl? Jag bytte från V70 -99 till S80 -02 med nivåreglering. Jag tycker att S80:in är mycket stötigare med mer vibrationer och skakningar. Har jag legat på landsväg en timma så upplever jag det som tydligare när man saktar ner i stadstrafik. Jag tänkte se om det blir någon förändring när jag lägger om till vinterdäck i morgon. Följer tråden med intresse, om det inte går över till en jämförelse av C & V... ;)
av solaris
Walle skrev:Sen är det ju frågan om man vill "Sväva" fram i en "sitt och träng" C5.
C5'an är ju enligt min mening mest svampig och har värdelös väghållning.
Det är ju inge svårt att göra mjuka dämpare... de kan ju vilken biltillverkar som helst göra.... men en mjuk gång och samtidigt bra väghållning och bra kontakt med vägen från föraren är inte lika lätt att kombinera.
Själv värderar jag hellre bra väghållning än att skumpa och sväva fram.
Har kört både amerikanska bilar och andra varianter med mjuk fjädring som är supersköna på E4'an rakt fram... men så fort man ska ta en kurva så niger hela bilen och svarar sent på rattutslag etc etc.
jaja, smaken är som baken ..
angående mjuk fjädring och väghållning så har man löst det på elektronisk väg i modeller som är mer avancerade än citroen C5. Exempelvis:

Men nu tycker jag inte vi ska bråka. Jag har både citroen och volvo och de är bra på olika saker. Volvon robustare och driftsäkrare och citroenen komfortablare. Så är det bara, resten handlar om hur mycket man värderar de olika egenskaperna.

Sen tycker jag det låter märkligt att fett på drivaxlarna skulle orsaka glapp. Om man inte använt kopparpasta eller något annan dumt...
av KuLLeN
dum fråga: har du kollat bultarna och anläggningsytorna till fälgarna..?

:P
av Frigge
Tyvärr är det du beskriver en egenskap hos Volvo P2 plattan. Det är på gott och ont förstås,vissa uppskattar vägkänslan o vissa inte. Destovärre för dig så finns det ingen åtgärd på detta fenomen.
En Verkstad kan inte konstruera om en egenskap hos en bil så det är inte av ovilja eller okunskap dom inte kan hjälpa dig med detta. Ändringen (Lösningen) MÅSTE komma från Volvo.
Användarvisningsbild
av Driver64
Den här tråden somnade in i maj 2005. Undrar om inte trådskaparen har "lagt på luren"... :wink:
av KuLLeN
oj.. hehe så pass :P
av Svävaren
Godag igen!

Skall berätta lite vad man kan råka ut för som Volvoförare.

Plockade ut en V70 2,5t i September -04 redan första milen kände mann att något inte var ok med bilen så efter ca 50 mil ( några dagar) besökte jag verkstaden i tron att hjulen var dåligt balanserade.

Hjulen balanserades och bilen lämnades ut med orden prova nu.

Tyvärr hjälpte inte denna åtgjärd så en provkörrning bokades in.
Vid provkörrningen konstaterades att så skulle inte bilen gå utan något måste vara fel ( en teori från Bilia var defekt däck ) så ny tid bokades in.

Vid nästa verkstadsbesök krängdes däcken om på fälgarna och vreds 180 grader om någon övrig åtgjärd gjordes vet jag inte.
Bilen lämnades dock åter ut med ovanstående ord prova nu.

Tyvärr hjälpte inte detta men en förändring blev det , nu känner man en kraftig obalans i ratten som inte fanns tidigare.

Började nu misströsta så jag åkte tillbaka till anläggningen som sålt bilen
och berättade problemet.
bilen bokadess in på nytt nu på ny verkstad.

När bilen hämtadess efer detta verkstadsbesök sa mekanikern glad i hågen att nu var problemet löst, ett däck var kast och var nu bytat.

Nu slog det inte längre i ratten men för övrigt gick bilen lika illa. ny tid bokadess och mekanikern skulle nu även titta på bakhjulen!

Vid denna tidpunkt införskaffades 4st nya vinterhjul på orginalfälgar
och döm om min förtvivlan när bilen gick lika illa med dessa.
altså inget fel på däck eller fälg utan problemet låg i bilen.

När bilen månader senare åkt in och ut på verkstaden komm någon
HEMLIG person från Volvo personvagnar och provkörde bilen (sa mann i alla fall??)
nu hävdar man att obalansen är en EGENSKAP på denna bilmodell och går inte att plocka bort , köpet gick inte heller att häva då Bilia inte tar tillbaka en felfri bil.

Bytade nu verkstad ytterligare en gång, verkmästaren på denna verkstad provkörde bilen och konstaterade att så skulle den inte gå.
Efter ett antal seriösa försök att bli av med obalansen tar verkstaden kontakt med Volvo i syfte att få hjälp med felsökningen men får då till svar att bilen är felfri och behöver ingen åtgjärd.
Verkmästaren står dock på sig så Volvo skickar ner en person för att provköra (igen?).

Under provkörningen som egentligen är ett kapittell för sig , körsbilen av
en person från Volvo.
Innan provkörningen konstaterar "Volvogubben" att det egentligen inte
är någon ide att provköra bilen efter som han redan gjort det sen tidigare.
Dock provkör han, först blir han helt tyst sedan konstaterar han att så går alla Volvo V70.
Altså ingen åtgjärd är nödvändig.

Bytar nu verkstad ytterligare en gång mest på skoj.
Bilen provkörs av kundmottagaren som efter någon km säger:
-De var en rysare så skall den inte gå.
För att inte sätta verkstaden i knipa berättar jag att Volvo provkört bilen
och att dom finner den felfri.
Killen skrattar och säger: -nä vi bokar in den.

Efter detta verkstadsbesök går bilen klanderfritt :shock: :shock: :D
Obalansen är i stort sett borta endast om bilen provoceras i hastigheter
runt 80km och i ett väldigt litet hastighets span kan en liten skakning upplevas ( precis som mina tidigare V70 ).

Frågan jag ställer mig själv: är Volvo personbilars provkörare inte kompetent att skilja på denna egenskapsoblans eller ett fel som får hella bilen att skaka så att byxbenen fladdrar?

Svävar igen!

Föresten vad gjorde sista vekstan?

Svar: Bytade skivor bak!!!!!!!!!!!
Senast redigerad av 1 Svävaren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
Långt inlägg, väntade och väntade på att du skulle komma till att det hade bytss skivor.. och det gjorde du till slut..

Oerhört klantigt av den första verstan...

/L
av KuLLeN
skönt att det löste sej!
av rh
ring aftonbladet eller nått, så här kan det ju inte få gå till!

man tappar ju förtroendet helt och hållet, det lilla jag nu hade. man mår ju bara dåligt av och se alla problem alla har med sina bilar. men det e klart, är ju inte lika ofta man läser om nöjda kunder på detta forum =)

japanskt nästa för min del!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]