Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av deeeb
Hej alla Volvoförare!
Jag undrar ifall det finns någon som navigerar med mobilen, som har haft stor nytta av en smartphoneapp och tycker att det klår vanlig gps. Eller ifall ni testat men inte varit nöjda, vilka har varit de främsta orsakerna?
;-//
av Hertsh
Jag använder Waze numera. Grymt bra i största delen av landet. Gratis.

Annars använder jag Google Maps som numera har turn-by-turn navigering (iaf till iOS, vet inte hur det är med Android).

Min ordinarie Navigon 8000-någonting är nerpackad i mittarmstödet och har inte använts på flera månader.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också börjat använda Waze, fast bredvid min Garmin. Tycker det är fantastiskt med direktinformation från andra användare ang. trafikflöde och väghändelser. Och vid vägbyggen eller omläggningar tar det inte lång tid innan någon fixar det.

Waze är alltså interaktivt på det sätter att användare kan gå in och själva redigera kartan.. då via dator. Så saknas en väg eller att det är fel på något ställe du kör på kan du rapportera det som fel för att få någon annan att fixa det eller så fixar du det själv när du kommer hem. Lite som ett wikipedia fast som navigatior.

Anledningen att jag inte enbart kör med mobilen är att när det ringer så försvinner ju kartan.. är man i ett okänt område och kör kan man få problem då.. :) Men jag tycker Waze get tillräckligt mkt extrainfo för att det ska vara värt att köra dubbelt.
av 2444ever
Kör med Wisepilot via Telenor i en Android. Använder den endast ibland, t.ex. någon ny kund som jag inte besökt tidigare, eller vid annan långfärd för att få kameravarningarna, se ungefärlig tid kvar samt lite mer faktisk hastighet.
Nu blir det inte så ofta, jobbar inte så mycket direkt mot kunder, och gör långresa ganska sällan. Utifrån det tycker jag det fungerar bra. Men om jag skulle använt navigator ofta hade jag funderat på en "riktig". Finns både fördelar och nackdelar med att använda app i mobilen.
Har inte testat navigatorn i Google Maps, bara lekt lite med den så vet inte hur den fungerar.

Wisepilot i Androiden fungerar även vid samtal, men endast om man har headset/BT, annars blir det lite krångligt :)

EDIT:
Glömde lägga till att det är väldigt bra att kunna söka på t.ex. person eller gatunamn eller annat (kommer inte ihåg alternativen just nu) som @Kloge skriver. Tror det är Wisepilot som används även av Telia.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
59kr i månaden är rena rånet när det finns bra gratisalternativ. T.o.m att köpa en "riktig" navigator är ju bättre om man tänker sig att man har det ett par år.
Användarvisningsbild
av Micce1980
navmii till iPhone. Billig (38kr tror jag) och utmärkt.
av JohnB
Jag har för tillfället Garmin till min iPhone som jag tycker funkar fint. Det som stör lite är när man kör spotify samtidigt så är det för lågt ljud på köranvisningarna, den mutar iofs spotify men ljudet ut är mycket lägre volym så det är lite svårt att höra, just ljudet var bättre på Tom Tom's app då volymen gick att justera. Jag hade Tom Tom till iPhone då jag körde med jailbreak och tyckte även denna fungerade fint men frugan hatade gränssnittet i Tom Tom så därför blev det Garmin denna gång och den tog mig till Hamburg och hem igen utan problem sist jag provade. Jag skulle faktiskt inte drömma om att lägga pengar på en separat enhet som bara kan navigera när den bara är marginellt bättre på det än vad en smartphone är och telefonen har jag ju alltid med mig vilket räddat mig några gånger när jag åkt taxi både i och utanför Sverige och han som kör inte har en aning om vart han ska.... En gång missade chaffisen Arlanda :-O) och vägrade vända tills jag visade att vi hade åkt förbi på telefonen.

/John
av deeeb
Tack så mycket för alla svar fina bilvänner! Jag håller på och testar appar både för iPhone och Samsung just nu för ett reportage.
Hittills har mina favoriter blivit Samsung Navigator och Navmii för Samsung, men Navmii tappar connection ibland. För iPhone är Waze svårslagen, åtminstone i Stockholm!

Jag tänkte ställa en till fråga - någon som skulle kunna tänka att dela med sig av sina erfarenheter med Appnsvigering i en liten intervju?
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]