Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För min del är det Cd-spelaren. Har kört med USB på de tre senaste bilarna och hade med glädje valt bort den om det gick. Har aldrig använt den på de två senaste bilarna.....

Stämningsbelysningen som sitter i taket fram och bak är också rena skämtet. Enda gången du ser att den finns är om du håller handen 5 cm under lampan.
Racetwin.. skulle nog hållit med dig för nått år sen, men sen jag fått barn har jag omvärderat det där.. Kör man långt med barn är det rätt praktiskt att bara ta med "favorit-CDn". Allt sånt har jag inte alltid fixat som MP3s..
:)
Micce1980 skrev:Det är väl bara bra med taklucka? Bara att lämna bilen med den lite öppen gör ju stor skillnad när det är varmt på sommaren. VW Passat hade (eller har) väl inbyggda solpaner i vissa av sina takluckor som genererade ström till batteriet så att fläkten hjälpte till att svalka den parkerade bilen eller värmde upp den på vintern.
Audi har haft det, hade en S6 med sån taklucka, men kan inte minnas att det har funnits på Passat... men jag kan ha fel.../PH
Jodå Audi och även Skoda har i alla fall haft det.
Passat med denna taklucka --> http://www.bilgaraget.se/volkswagen/passat/302908

Annars är det mest onödiga jag sett den där kassettspelaren som följde med långt in på 2000 -talet. :D

Edit: Kanske kan man ha nytta av kassetluckan ändå.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
OK... då fanns det även på Passat ett tag. Men jag tror att det är historia nu. Tekniskt innovativt och kul, men väl en ganska krånglig och dyr lösning för begränsad effekt... jag köpte S6:an begagnad och upplevde aldrig solcellerna som nån viktig grej.../PH
Min kusins Phaeton har solceller i takluckan. Men den är också några år gammal.

Nåt som jag tror jag aldrig använt på min XC70 är möjligheten att spärra fönsterhissarna bak, samt den liknande möjligheten att blockera bakdörrarna från öppning inifrån.
1. CD-spelaren kunde de väl fimpa och ha nästa steg DVD-spelare som standard (och USB + bluetooth audio streaming) och inte som nu i "Miltimedia" paketet. Det finns ju knappt CD skivor att köpa längre. De kunde nästan skrota både CD och DVD spelare - ha det som standard utan - (och tillval om nån envisas att ha det).

2. TV - vem har TV i bilen? Inte jag i alla fall så för mig helt onyttigt eller kanske rätare sagt onödigt.

3. Bildskärmar i nackstöden - kanske inte direkt onyttigt för baksätespassagerare på långresor men jag skulle aldrig köpa till detta i en ny bil.

4. Sen undrar jag hur många som köper till allt det nya som Volvo så fint visar i sina broschyrer nedan - är det inte tänkt att vi skall vara vakna när vi kör bilen? Det kan nästan bli för mycket av det goda. Säger inte att det är helt onyttiga eller onödiga grejer. Nog kunde de väl ta med nåt som standard t ex Pedestrian/Cyclist Detection och inte lägga allt i paket el tillval (av liknande finesser är det väl bara City Safety som är standard idag).

• Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms
– Adaptiv farthållare ACC – Adaptive Cruise Control
– Köassistent (aut)
– Kollisionsvarnare med autobroms
– Pedestrian/Cyclist Detection
– Avståndskontroll (Distance Alert System)

• Driver Alert System
– LDW – Lane Departure Warning
– Trafikskyltsinformation (Road Sign Information)
– Aktivt helljus (Active High Beam)
– Driver Alert Control
– Forward Collision Warning

• BLIS – Blind Spot information System

5. Läderklädd instrumentpanel? Onyttigt - kanske, kanske inte men jag skulle ej köpa det.

/Bo
bem skrev:1. CD-spelaren kunde de väl fimpa och ha nästa steg DVD-spelare som standard (och USB + bluetooth streaming) och inte som nu i "Miltimedia" paketet. Det finns ju knappt CD skivor att köpa längre. De kunde nästan skrota både CD och DVD spelare - ha det som standard utan - (och tillval om nån envisas att ha det).

2. TV - vem har TV i bilen? Inte jag i alla fall så för mig helt onödigt.

3. Bildskärmar i nackstöden - kanske inte direkt onödigt för baksätespassagerare på långresor men jag skulle aldrig köpa till detta i en ny bil.

4. Sen undrar jag hur många som köper till allt det nya som Volvo så fint visar i sina broschyrer nedan - är det inte tänkt att vi skall vara vakna när vi kör bilen? Det kan nästan bli för mycket av det goda. Säger inte att det är helt onyttiga eller onödiga grejer. Nog kunde de väl ta med nåt som standard t ex Pedestrian/Cyclist Detection och inte lägga allt i paket el tillval (av liknande finesser är det väl bara City Safety som är standard idag).

• Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms
– Adaptiv farthållare ACC – Adaptive Cruise Control
– Köassistent (aut)
– Kollisionsvarnare med autobroms
– Pedestrian/Cyclist Detection
– Avståndskontroll (Distance Alert System)

• Driver Alert System
– LDW – Lane Departure Warning
– Trafikskyltsinformation (Road Sign Information)
– Aktivt helljus (Active High Beam)
– Driver Alert Control
– Forward Collision Warning

• BLIS – Blind Spot information System

5. Läderklädd instrumentpanel? Oyttigt - kanske, kanske inte men jag skulle ej köpa det.

/Bo
Oj så olika man kan tycka.
CD-spelare helt grymt bra att köra CD-böckerna med. Vi kör ofta långresor >40mil med barn (9 + 11år) i bilen och lyssnar mycket på äventyrsböcker.
TV, nä det verkar vara onödigt.
Skärmar i nackstöden, absolut, men jag föredrar de flyttbara. Halva priset.
Konstantfarthållare med köassistent en dröm på E4:an och Essingeleden.
Cykel och fotgängardetektering är bra att ha i den lite stökiga miljön på väg till jobbet. Inte en chans att alltid ha full koll.
Vingelvarningen är helt klart irriterande men man lär sig köra som en mönsterelev på körskolan. Blinkar alltid. Särkilt om hon sitter jämte.
Trafikskyltsinfon är faktiskt inte så dum. Här finns alla möjliga hastigheter i närområdet så det är ibland riktigt knepigt att gissa sig till rätt. Bäst enligt henne.
Undrar om man inte skulle ha lite läder på instrumentbrädan nästa gång, hehe :wink:
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 40

Jag hade keramiska belägg bak på min m[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]

Vårda v90 2025