Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ferraridriver
VolvoB20 skrev:
Ferraridriver skrev:Hur är det med torque steer? Jag har precis beställt en V70 T6 AWD Polestar och hoppas att det hopplösa ryckandet i ratten, som jag haft på mina tidigare framhjulsdrivna bilar skall vara mindre tydligt. Hjälper Haldexsystem Gen 5 för detta?
Jag kör ju bara diesel men kan ju jämföra lite ..... och där är det: Ja, och nej.......

FWD rycker mycket om man gasar så det tappar greppet när man accar..... Gen 4 AWD tycker jag dödar ryckandet i princip fullständigt då det går in blixtsnabbt inna man hinner märka något. På Gen 5 AWD rycker det i början innan AWDn hinner kopplas in, sedan rycker det inte mera under resten av accelerationen.
Låter som ett rimligt uppträdande med tanke på tidigare beskrivningar. Får hoppas att det är bättre än i min nuvarande V60 T5, den uppträder inte roligt på isiga vintervägar...
Användarvisningsbild
av Variosboy
MartinS skrev:
Variosboy skrev:Vad tyckte du när du provkörde? För inte har du väl beställt bilen utan att provköra en liknande åtminstone? :roll:
Lycka tll att hitta en handlare som har en t6:a som demobil i rådande diesel och co2 hysteri, jag tror inte det går.

/Martin
Det var därför jag skrev liknande.

Och varför skulle det behöva vara en demobil?? XC60 är ju inte direkt en ny modell längre varför det säkert finns en å annan begagnad att testa (Finns över 100 beganade hos handlare på blocket som gått över 1000 mil och som har mer än 200Hk och AWD)..

Tex så beter sig nog D5 AWD ganska likt skulle jag gissa..

Alla är ju såklart olika, men om man funderar över en sån sak som torque steer så är man nog lite mer påläst och intresserad än normalköparen som nog inte ens vet vad det är, och då skulle man ju kunna gissa att man i alla fall provkört.
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:
MartinS skrev:
Variosboy skrev:Vad tyckte du när du provkörde? För inte har du väl beställt bilen utan att provköra en liknande åtminstone? :roll:
Lycka tll att hitta en handlare som har en t6:a som demobil i rådande diesel och co2 hysteri, jag tror inte det går.

/Martin
Det var därför jag skrev liknande.
Sorry, missade det ordet. Fast det är ganska stor skillnad på 200 och 300hk, jag tycker det borde ju spela roll hur den beter sig vid fullgasacceleration, men de kanske är snarlika i beteendet.

/Martin
av Rebban
Hej,

Är helt ny på forumet och ska få min XC70 Momentum D4 DE Automat nästa vecka. Har en Passat R-line -10 idag med gen4 om jag inte har fel och den är klockren och jag upplever den riktigt snabb. Har läst massor här på forumet som just B20 skrev om, är lite oroad då jag valde xc70 just för AWD:en som man hört så gott om. Detta är en tjänstebil och jag kommer resa väldigt mycket runt om landet men även dra en hel del släp.
Ska testa om jag märker någon skillnad i vanlig "dagsbruk" och med lite hårdare körning. Själv kör jag ganska hårt i kurvor /rondeller och vill gärna dra på i svängar när man väl har fyrhjulsdrift. Jag hoppas verkligen inte att jag tagit en nitlott nu.

Är det någon som vet om Passat 2010 (äldre modellen) har gen4? Den har DSG låda med 170 HK
av Maximuspro
Med tanke på mest ris gällande Haldex5 så undrar jag om V40CC T5 som har awd också har Haldex 5? Varför jag undrar är för att Aftonbladet körde en test med denna och var ju lyriska över hur fyrhjulsdriften fungerade, man kände inte i och urkopplingar som gjorde med andra testade bilar osv, ingen kritik över huvud taget.
av Ferraridriver
Jag hämtade just ut min V70 T6 AWD Polestar förra veckan och har försökt att prova AWD-systemet. Det enda jag uppfattat så här långt är att det är ett jäkla bra grepp i bilen och att testa systemet på torr asfalt låter inte riktigt sig göras. Vid någon enstaka gång har jag känt av att framhjulen kanske släpp en aning men jag behöver nog blötare underlag eller grus för att testa fullt ut.

Det som jag kan konstatera ärt att det är enorm skillnad mellan min gamla V60 T5 och V70 T6 med AWD. Borta är all tråkig torque steer som störde mig hela tiden i V60:n :-)
av Exquattro
Rebban, VW har ingen haldex5 innan den nya Golfen med den nya MOQplattan. Hoppas du hittat rätt nu om du gillar lite aktiv körning. Eller som jag, man hittar andra värde istället för att krama asfaltkurvor på den lilla kurviga vägen. Man lutar sig lite mer tillbaka istället, så att säga. Ja, jag vet, det finns alla ni med Ricatrim och allt vad det heter, som är lite mer på offensiven men de känslorna rusar inte till i standardbilen. ;-//
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Maximuspro skrev:Med tanke på mest ris gällande Haldex5 så undrar jag om V40CC T5 som har awd också har Haldex 5? Varför jag undrar är för att Aftonbladet körde en test med denna och var ju lyriska över hur fyrhjulsdriften fungerade, man kände inte i och urkopplingar som gjorde med andra testade bilar osv, ingen kritik över huvud taget.
Det er haldex 5. Aftonbladet har også testet xc 60 og xc70 med haldex5, og rost awd og kjøreegenskaper og de ble testvinnere.
av lerhalan
Har inte samma uppfattning som dig skulle vända med ett släp lastat med en kia ceed isigt under lag och en aning motlut våldsamt hjulspinn fram och ingen hjälp alls på bakhjulen för att komma runt med släpet var jag tvungen att åka tillbaka och vända på en gräsmatta har en v60 d4 awd
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 20

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]