Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ReKa
Hej,
Det går inte att få varmare än ljummet från luftventilerna. Det spelar ingen roll om AC är av eller på o dyl. Man märker inte av ngn temperaturskillnad från det att markeringen på reglaget är rakt upp ända tills det är vridet till full värme.

Det är rengjort bakom gallret där innertempsensorn sitter, termostaten är bytt, men ingen skillnad. Provade i desperationen att lämna in till verkstad men dom hittar inga fel heller. Däremot föreslog dom att byta hela värmepaketet för att det KANSKE kan bli bättre då.

I övrigt uppnår motorn arbetstemp och kupéfläkten blåser som den ska. Det blir lite lite varmare ifall man startar "rest-funktionen" (den som blåser värme om man stänger av motor) under färd.

Ngn här som tror sig sitta på svaret?
av Larzan
Fläkthastighet.
Nu när det är ca -20c ute så sätter jag fläkthastigheten på steg 2.
Då får jag det varmt o gott i bilen.

Låter jag det gå på automatik, så blir det inte varmt på länge, motorn hinner inte bygga upp den värme som behövs, för fläkten kyler av snabbare än man producerar värme. Fläkten går då på nästan max hela tiden.
av ReKa
Larzan skrev:Fläkthastighet.
Nu när det är ca -20c ute så sätter jag fläkthastigheten på steg 2.
Då får jag det varmt o gott i bilen.

Låter jag det gå på automatik, så blir det inte varmt på länge, motorn hinner inte bygga upp den värme som behövs, för fläkten kyler av snabbare än man producerar värme. Fläkten går då på nästan max hela tiden.
Förvisso, men tidigare har jag kunnat ha höga varv på fläkten och ändå få varm luft från ventilerna. Men som du säger så blir luften aningen varmare på låga varv, men lufttemperaturen är långt ifrån godkänd.
av eddar
Se på denne tråden, kanskje hjelper ::::
"byte värmepaket v70 d5 2005"
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]