Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Att säga att Gen 5 imponerar som det står i rubriken tycker jag känns väldigt avlägset......
Det handlar ju om hur man testar. Som någon vart inne på så spelar det nog inte så stor roll om man bara vill "testa" lite på hal is, med sommardäck dessutom, så märker man nog inte bristerna. Sladdar man runt lite planlöst utan precision märks det nog inte. Det är nog först i vissa situationer, när man behöver fyrhjulsdriften som bäst, som det funkar som sämst. Jag själv drar inte runt på släpkärror på dåliga vägar så jag skulle nog inte märka någon större skillnad. Det är nog så att trådskaparen drar lite för stora slutsatser av sitt eget "test" då han inte utnyttjar bilen på samma sätt som de som köpt en AWD just för att de drar runt på tunga saker på dåliga vägar.
Användarvisningsbild
av apersson850
higgs skrev:Korrekt, men akk så feil :???:
Hvis det ene hjulet f.eks står på is så kan man ikke overføre noe moment til det og da vil det andre hjulet heller ikke få noe moment. Det vil si at det hjulet som har grep ikke driver og det som står på is spinner og bilen står i ro. To ganger null er null ;-)
Antingen är det korrekt eller så är det fel, inte båda delar samtidigt.
I det här fallet är det du som har fel. Även ett hjul som står på is har någon friktion mot underlaget, även om den är liten. 2*0,05=0,1, inte noll, för att ta ett exempel. Hade bilen varit fyrhjulsdriven hade vi fått 4*0,05=0,2. Om det sedan vore tillräckligt för att få igång bilen eller ej, det är en annan sak. Men det är givet att om greppet är olika på hjulen, då är det inte bara en fördel utan ofta en förutsättning för att få igång fordonet att man kan överföra ett högre moment till det hjul som har bättre fäste än vad det som har sämst grepp tåler.
Bilar som är fyrhjulsdrivna med Haldexkoppling har den förmågan inbyggd mellan axlarna. När kopplingen går i ingrepp finns ingen differential som maximerar överförbart moment till vad det hjul som har sämst friktion klarar av, utan fram- och bakaxel tvingas snurra lika fort. Står båda hjulen på ena sidan på is, medan det är bra grepp på andra sidan, får man dock fortfarande 4*0,05=0,2 i en sådan situation. Dagens bilar använder ofta bromsarna för att tvinga ner farten på det spinnande hjulet, och därmed också tvinga över moment på den sidan där det finns bättre fäste. I det här exemplet klarar ofta en tvåhjulsdriven bil att komma iväg, då bromsarna gör att det krävs ett högre moment för att dra runt hjulet som står på is. Det momentet är dock inte till någon nytta för att dra fram bilen på det hjul som har dåligt grepp. Vi får 2*(0,05+0,5)-0,5=0,6, vilket ändå är mycket bättre än den fyrhjulsdrivna bilens 0,2 i exemplet ovan.

I verkligheten har förstås även den fyrhjulsdrivna bilen samma typ av överföring av moment med hjälp av bromsarna, på båda axlarna, så den är ännu bättre när det räknas in.
av ansjo
Jag kan börja med att jag är supernöjd med min XC70 i det stora hela 8) !

Igår när jag skulle ut från avfarten på motorvägen var det ganska mycket trafik från båda hållen, så jag fick passa på att dra iväg när det kom en liten lucka då jag skulle svänga vänster.
Fuktig vägbana och full gas med my13 är stor skillnad från min förra my08 trots bättre ös i den förra modellen...inte innan jag svängt över båda vägbanorna kändes det att det var bättre grepp i bilen, och detta är första gången jag verkligen känt av "försämringen" trots att jag hade ganska tung högerfot tidigare.
Visserligen är detta inget som direkt påverkar min körning under normala omständigheter, men det var lite otrevligt när jag var van vid hur det brukade vara.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ansjo skrev:Visserligen är detta inget som direkt påverkar min körning under normala omständigheter, men det var lite otrevligt när jag var van vid hur det brukade vara.
Där slår du huvudet på spiken..... efter 20.000 mil med flera olika Haldexar med Instant Traction så var mitt förtroende grundmurat då haldexen har haft ett skotttsäkert uppförande i alla lägen jag råkat på under alla år och situationer.

Nu med Gen 5 så infinner sig inte den känslan alls, uppträdandet är inte alls så homogent, ibland driver det på bra, ibland tar det evigheter innan det händer.
av Exquattro
Efter snart 1000mil i V60 D4AWD (efter många quattromil) har jag följande omdöme i vinterhalkan. Det kan skilja sig en del från V70 eftersom V60 är en svansviftare av rang med AWD om man kör lite hårt.
Igångstart i halka blir jag inte klok på, ibland är den o.k. och ibland spinner den för mycket med framhjulen, jag blir inte klok på när och hur den reagerar. Omkörning genom snö/moddsträng vill jag alla dagar i veckan ha konstant fyrhjulsdrift. Dock upplever jag stabilitet i lite högre fart i halka som mycket bra, kanske är det V60 i grunden som är bra men återigen är osäkerhetsfaktorn där eftersom jag inte vet hur och när den driver bak. En förmån jag har haft är att köra på bana och känna på bilen vid lite hårdare körning. Där måste jag säga att det fungerade bra, ganska trygg överstyrning med systemen bortkopplade men givetvis måste man stå på gasen så att den driver på ordentligt annars blir den understyrd igen för att sen hastigt bli överstyrd när det trycker på bakifrån. Automatlådan hjälper nog till att maskera problemen lite, med manuell låda kan jag tänka mig att det inte är så roligt. Sammanfattning är att det givetvis är mycket bättre än enbart framhjulsdrift men vad man förstår så är det några steg tillbaka från vers 4 och framför allt från konstant drift, men, som vanligt, man får vad man betalar för och detta är troligen ett ganska mycket billigare system.
av Ferraridriver
Hur är det med torque steer? Jag har precis beställt en V70 T6 AWD Polestar och hoppas att det hopplösa ryckandet i ratten, som jag haft på mina tidigare framhjulsdrivna bilar skall vara mindre tydligt. Hjälper Haldexsystem Gen 5 för detta?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad tyckte du när du provkörde? För inte har du väl beställt bilen utan att provköra en liknande åtminstone? :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:Vad tyckte du när du provkörde? För inte har du väl beställt bilen utan att provköra en liknande åtminstone? :roll:
Lycka tll att hitta en handlare som har en t6:a som demobil i rådande diesel och co2 hysteri, jag tror inte det går.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ferraridriver skrev:Hur är det med torque steer? Jag har precis beställt en V70 T6 AWD Polestar och hoppas att det hopplösa ryckandet i ratten, som jag haft på mina tidigare framhjulsdrivna bilar skall vara mindre tydligt. Hjälper Haldexsystem Gen 5 för detta?
Jag kör ju bara diesel men kan ju jämföra lite ..... och där är det: Ja, och nej.......

FWD rycker mycket om man gasar så det tappar greppet när man accar..... Gen 4 AWD tycker jag dödar ryckandet i princip fullständigt då det går in blixtsnabbt inna man hinner märka något. På Gen 5 AWD rycker det i början innan AWDn hinner kopplas in, sedan rycker det inte mera under resten av accelerationen.
av Ferraridriver
Ingen provkörning, jag chansar 8)
Jag jobbar på ett Volvo-ägt bolag och har bara tjänstebilen bilen i 12 eller 18 månader, så det känns inte helt kritiskt. Jag har också gått Volvos produktutbildning vilket bl.a. innebär testkörning av alla modellerna på Volvos egna testbana. Jag kommer dock inte ihåg hur just detaljen med torque steer känndes. Det jag dock kommer ihåg var att just V70 T6 AWD var den bil som stack ut och som kändes minst "Volvo-typisk" på ett positivt sätt :D
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 20

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]