Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flodingen
Min dieselvärmare startar inte om det är riktigt kallt ute den går 2-3 min sen lägger den av.
Är det 10-15 grader ute då går den.Vad kan det vara för fel?
av Martinhellström
känns som om det skulle kunna vara flamvakten, det brukar vara en termostat som känner att lågan finns, om lågan av någon anledning skulle slockna så stängs bränsletillförseln av.
I ditt fall ganske det skulle kunna vara så att när det är riktigt j..a kallt, så hinner inte flamvakten bli så varm som den skall inom rätt tid, och stänger av värmaren, och när det är lite varmare ute, så hinner den känna av att den brinner.
Jag skulle rengöra flamvakten till att börja med, kanske räcker att det är massa sot som isolerar för att den inte skall funka.
av flodingen
Idag är det 6 grader ute provade värmaren på direktstart och den startade perfekt
det måste vara något med att det är kallt (20-25)
av mbc
Jag har hållt på med min en del, den höll på som din och det slutade med att jag bytte tempgivaren.
Nu går den klockrent.
av mbc
Givaren sitter på värmaren.
Ta väck fronten så ser du ett plåtlock på värmaren som sitter med en m6 mutter.
Ta väck plåtlocket och där sitter tempgivaren.
Man får skarva in den på befintlig kabelmatta.
Jag lödde min och använde krympslang med lim i för en vattentät skarv.
Går nog att byta utan att plocka loss värmaren från bilen, men har man tagit väck fronten är det bara 2 skruv och en mutter och lossa slangarna så är den väck och det blir enklare att greja på bänken.
Säger nu inte att detta är ditt fel, men min gick några minuter när den var kall.
När motorn var varm och man direktstartade gick den hela tiden.
När motorn var ca 10 grader gick den inte alls.
Kostade 255 hos volvo.
Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]