Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
S80 D5 -09. Dieselvärmaren är på 5kw. Värmer motorn till strax över 60 grader om den får gå tiden ut.

Har 40km landsväg till jobbet (85-100 km/h), kör värmaren under körning om det är kallare än -12 grader ute. Om man har den på auto slår den av runt dryga 70 grader.
Efter 25-30km brukar den nå 80 grader men det stiger inte mer än så. Sommartid ligger den på 86-87 grader som jämförelse.

Den elektriska motorvärmaren då. Värmer motorn 30-40 grader över utetemperaturen. Hade -25 ute förra veckan, körde elvärmaren 4 h, motortemp vid start +14 grader..

/Kalle
av lundsbrunn
Nu är min bil fixad det var oljekylet och termostaten
Så jag får värme i bilen nu.

Men vatten slangarna till moroten å kylet
Är kalla å tomma fast det finns vatten i
Det finns inget tryck i behållaren
Kan jag ha luft i systemet ??
Hoppas på ni svarar!
av Linder12
Jag har en V70 D5 -10
Sitter på verkstaden nu och felsöker, har jätteproblem med värmen i bilen. Har även fått felmeddelande Kylsystem Service Erfordras. Enligt verkstaden så får dom felkod 160848 tror jag att det var.
Men hoppas dom fixar det nu, går fortfarande på garanti eftersom jag köpt den ganska nyligen.
Vet inte om dessa två symptom påverkar varandra, för nollar jag felkoden (lyfter av minuspoolen) kommer det fisljummen luft och tar ca 7mil innan kipen upplevs som "varm".
Men med felkoden så blåser det bara kall luft. Den kommer tillbaka.
Hade den på verkstaden, Toyota i Uppsala där jag köpte den.
Eftersom dom inte kom in i systemet tillräckligt så tog dom först bara bort felkoden och hoppades på att det skulle försvinna. Men det gjorde ju inte det :/
Så nu får dom felsöka den ordentligt.
Dieselvärmaren fungerar väl tror jag, bilen är kanske inte jättevarm när jag sätter mig i den på morgonen, men den är isfri iaf.
Använder extravärmaren och åker inte direkt korta resor.

Får se vad det blir för svar
Användarvisningsbild
av 164E
Samma problem med en V70MY10 2,4D. Ingen värme, bränslevärmaren går ej som den ska heller (under färd). Elfläkten (kylaren) gick igång på högvarv när jag körde i -21, "Kylvätskesystem, service erfordras" dök upp. Lämnade in och en felkod för tempgivare hittades och åtgärdades, felet återstår dock. Inlämnad igen...
av Cox
Problemet ligger troligtvis inte i givaren, utan i kabeln som går till givaren.
Den går under luftslangen och nöts av, idiotisk placering av en kabel, men kontollera detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
Körde till jobbet som vanligt idag. -20 grader ute. Motorn höll 88 - 90 grader på motorvägen, med värmaren i autoläge. Däremot sjönk den raskt tio grader när jag motorbromsade i en nedförsbacke i nån halv kilometer eller så.
Användarvisningsbild
av Perra83
apersson850 skrev:Körde till jobbet som vanligt idag. -20 grader ute. Motorn höll 88 - 90 grader på motorvägen, med värmaren i autoläge. Däremot sjönk den raskt tio grader när jag motorbromsade i en nedförsbacke i nån halv kilometer eller så.
Inga fel. Motorn ger inte mycket värme när den inte drar. Kupefläkten tar mycket värme.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lundsbrunn skrev:Nu är min bil fixad det var oljekylet och termostaten
Så jag får värme i bilen nu.

Men vatten slangarna till moroten å kylet
Är kalla å tomma fast det finns vatten i
Det finns inget tryck i behållaren
Kan jag ha luft i systemet ??
Hoppas på ni svarar!
Om det är kallt går all värme åt till kupen och vattenslangarna till kylaren är iskalla hela tiden.
Användarvisningsbild
av 164E
164E skrev:Samma problem med en V70MY10 2,4D. Ingen värme, bränslevärmaren går ej som den ska heller (under färd). Elfläkten (kylaren) gick igång på högvarv när jag körde i -21, "Kylvätskesystem, service erfordras" dök upp. Lämnade in och en felkod för tempgivare hittades och åtgärdades, felet återstår dock. Inlämnad igen...
Bilen åtgärdad. Det var termostaten som var tvunget att bytas. Tog närmare två veckor då sådana inte gick att uppbringa, var tvungen att vänta på leverans till Göteborg. Nu är det dock hur varmt som helst i bilen :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]