Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Är det nuvarande förbrukning eller genomsnittlig förbrukning? Eller du kanske bara har en?
Om du har båda, kan du nollställa den av de det inte gäller och ändrar den sig då?
joel80 skrev:Är det nuvarande förbrukning eller genomsnittlig förbrukning? Eller du kanske bara har en?
Om du har båda, kan du nollställa den av de det inte gäller och ändrar den sig då?
Jag kan bara se nuvarande förbrukning och den delar fönster med termometern.
Bilen väljer själv om den tänker visa termometer eller nuvarande förbrukning.
Hur nollställer man den mätaren?
Användarvisningsbild
av joel80
Om den bara visar nuvarande förbrukning och inte genomsnittlig går det inte att nollställa skulle jag tro.

På vänster spak bredvid ratten har jag ett hjul på min V70 och hade lika på min V50 -06. Där kunde jag välja vad jag ville se genom att rulla på hjulet. Medelhastighet, nuvarande förb, medelförb och km kvar till tom tank.

Om jag då stod på medelhastighet eller medelförbrukning kunde jag trycka på en knapp på samma spak med texten "reset" på. Då nollställdes värdena.
Det finns inget reglars för att hantera Temperaturmätaren / Bränsleförbrukning just nu.
Eftersom den har fastnat så måste det väl vara själva klockan (displayen) som är trasig?
Är det bäst att ringa till någon Volvo verkstad?
Eller tror ni att det finns någon möjlighet att laga själv?
Användarvisningsbild
av joel80
Tyvärr inget jag har koll på.. :) Jag skulle åka förbi nån verkstad och höra med dem om dom har någon aning om vad det är som är fel. Kanske du kan be dem kolla på det i samband med service eller nått så det inte blir så dyr undersökning.. :)
Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte om detta är relevant på 40-serien men ett vanligt förekommande fel på 400-serien är att det blivit glapp eller oxid i själva kontaktstyckena på baksidan av instrumentet, det kan ibland räcka med att lossa kontakten och sätta tillbaks den igen för att allt ska funka. Det kan också bero på att det är dåliga lödningar.
Kanske värt att testa att dra loss kontakterna och spreja med elektronikrengöring och sen sätta tillbaks igen.
vetten skrev:Vet inte om detta är relevant på 40-serien men ett vanligt förekommande fel på 400-serien är att det blivit glapp eller oxid i själva kontaktstyckena på baksidan av instrumentet, det kan ibland räcka med att lossa kontakten och sätta tillbaks den igen för att allt ska funka. Det kan också bero på att det är dåliga lödningar.
Kanske värt att testa att dra loss kontakterna och spreja med elektronikrengöring och sen sätta tillbaks igen.
Det där låter precis som en sån grej som jag borde lämna in bilen för :S
Jag hade hoppats på att det var mer mjukvara typ "håll in dessa tre knappar i tio sekunder och mätaren lagas"

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]