Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej min bil har har gått 16 tusen och har nog aldrig bytt eller ens rensat vevhusventilationen samt oljefällan.

När bör man göra detta? går bra för övrigt.

Tänkte rensa vevhusventen, hur ofta rensar man oljefällan? sitter så dumt till sen orolig att slangen till oljetråget dras ur när jag lyfter, har ingen lust och skruva ner hela oljetråget..

740. 88 gl..
kommer inte ihåg intervallen men det skadar aldrig att ta isär o göra rent. Packboxar m.m tar skada av tät ventilation.
ganska enkelt på en 740, lite krångligare på 940 med turbo massa rör å skit i vägen. Lossa insuget och håll koll på vart slangar å kablar ska gå. Lossa försiktigt på oljefällans rör samt oljeavskiljaren. Har för mig att den satt med 2 eller 3st bultar och dra försiktigt upp den ifrån blocket. Köp ny eller gör rent den gamla med avfettning eller dylikt. Håll koll på packningen till insuget.
Mille740 skrev:kommer inte ihåg intervallen men det skadar aldrig att ta isär o göra rent. Packboxar m.m tar skada av tät ventilation.
ganska enkelt på en 740, lite krångligare på 940 med turbo massa rör å skit i vägen. Lossa insuget och håll koll på vart slangar å kablar ska gå. Lossa försiktigt på oljefällans rör samt oljeavskiljaren. Har för mig att den satt med 2 eller 3st bultar och dra försiktigt upp den ifrån blocket. Köp ny eller gör rent den gamla med avfettning eller dylikt. Håll koll på packningen till insuget.

sitter oljeavskiljaren exakt vid oljefällan? hur gör jag för att inte slangen ner till oljetråget släpper, går den slangen under oljefällan?
Oljefälla och oljeavskiljare är samma sak – burken under insuget. Det finns även en flamfälla. Här är en bra guide med bilder: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=47254

Jag har gjort detta utan att ta av insuget både på B230F och B230FK (turbo); man kan flytta lite på tomgångsventilen för att komma åt bättre och så tror jag man får lossa kontakten till ena temperaturgivaren, men det är allt.

Slangen till oljetråget har en fläns ovanför kanten, och oljefällan har ett rör som är nerstucket några centimeter i slangen. Slangen kan omöjligt ramla ner, men möjligen kan man få med den upp. Man får väl känna och titta efter innan man drar för mycket. När jag har gjort detta har det inte funnits någon som helst risk – slangen har suttit kvar, och oljefällan har inte alls suttit fast i den.

Intervallen för att rengöra vevhusventilationen var på 940: första gången efter 9000 mil, och därefter var 3000:e mil. Men jag tror Volvos metod där mest var att göra ren flamfällan och blåsa genom slangarna.
NilsO skrev:Oljefälla och oljeavskiljare är samma sak – burken under insuget. Det finns även en flamfälla. Här är en bra guide med bilder: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=47254

Jag har gjort detta utan att ta av insuget både på B230F och B230FK (turbo); man kan flytta lite på tomgångsventilen för att komma åt bättre och så tror jag man får lossa kontakten till ena temperaturgivaren, men det är allt.

Slangen till oljetråget har en fläns ovanför kanten, och oljefällan har ett rör som är nerstucket några centimeter i slangen. Slangen kan omöjligt ramla ner, men möjligen kan man få med den upp. Man får väl känna och titta efter innan man drar för mycket. När jag har gjort detta har det inte funnits någon som helst risk – slangen har suttit kvar, och oljefällan har inte alls suttit fast i den.

Intervallen för att rengöra vevhusventilationen var på 940: första gången efter 9000 mil, och därefter var 3000:e mil. Men jag tror Volvos metod där mest var att göra ren flamfällan och blåsa genom slangarna.
flamfälla = silen som sitter i röret ser ut som ett filter, det behövdes ej göras rent, var helt fritt från bös..

blåste rent slangarna, nu återstår oljefällan, men det får bli när det blir varmare
bumpar tråden, det är för kallt ute för att ta loss oljefällan, det får bli i sommar, men är det normalt att det blåser lite i olje stickan? hålet där stickans sitter i känner jag med handen att det pyser ut lite kom luft, ganska normalt eller är oljefällan täppt?
är de aldrig nån som har tittat på slangen som går ner i sumpen ?

Den brukar angripas av oljan eller om de bara är skitmaterial å snurra sig själv så den är helt täppt typ 5-10cm ner under oljefällan...

på min bil hade slangen snurrat sig å var helt täppt.

var bara å riva sumpen för å lossa en skruvjävel som höll i slangen :P

när ni lossar oljefällan, ta tryckluften å blås lite lätt ner i slangen då.

hör ni att de bubblar i oljan så är slangen OK. annars ner med sumpen om ni vill ha fungerande vevhusvent.

ta de dock försiktigt för slangen blir hård som gammal spröd pvc.

går å slå slangen i 1000 bitar om den suttit länge..
sicnarf skrev:Nej,detta är inte normalt. Bort med slangarna,oljefällan sitter med 2 bultar under insuget. Gör rent snarast. Låna garage av en kompis eller nån släkting.

jävla skit jag har verkligen ingenstans och va och ska flytta 15 mil om 5 dagar. härligt :-)-)
Xuri skrev:är de aldrig nån som har tittat på slangen som går ner i sumpen ?

Den brukar angripas av oljan eller om de bara är skitmaterial å snurra sig själv så den är helt täppt typ 5-10cm ner under oljefällan...

på min bil hade slangen snurrat sig å var helt täppt.

var bara å riva sumpen för å lossa en skruvjävel som höll i slangen :P

när ni lossar oljefällan, ta tryckluften å blås lite lätt ner i slangen då.

hör ni att de bubblar i oljan så är slangen OK. annars ner med sumpen om ni vill ha fungerande vevhusvent.

ta de dock försiktigt för slangen blir hård som gammal spröd pvc.

går å slå slangen i 1000 bitar om den suttit länge..

får kolla på det
.. tror ingen har gjort rent där på 24 år.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]