Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hjälp, bilen dog under färd utan missljud eller ryckig gång. Den bara tvärdog som om någon ryckte ur kontakten.
När jag sedan skulle försöka starta bilen så klickar det bara från startmotorn (troligtvis solenoiden) och inget mera händer.
Ibland går kammdreven runt ett halvt varv men sen återgår det till att klicka en gång per startförsök.

Jag blir galen på den här felsökningen eftersom jag inte kommer någon vart alls med den..
Till råga på allt så högg jag mig i tummen med en morakniv när jag försökte öppna starttändkontakten för inspektion också.

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Det jag har kontrollerat och felsökt än så länge är:

1. Jord till motorn. OK
2. Batteri. OK
3. Batterikablar. OK
4. Kamrem. OK
5. Tändningsrosen (starttändkontakten). OK
6. Säkringar. OK

Mvh / Robin
Klickar bara? Lite tips!
Prova att banka lite på startmotorn med en gummiklubba.
Ta en startkabel och sätt den på minuspolen på batteriet och typ en av lyftöglorna på motorn. Detta för att kolla om du har kass jord.
Startkabel mellan pluspolen på batteriet och stiftet under plusmatningen på startmotorn, det sitter en kabel där som går till tändningen. Ta bort kabeln och prova detta, ha tändningen påslagen.
Samma som ovan fast koppla startkabeln till plusmatningen på startmotorn istället.

Sen finns ju en lite mer riskfylld variant, man kan bränna startmotorn om man gör detta. Så jag tar inget ansvar.
Batterikabel på pluspolen på batteriet till jordflätan på startmotorn.

Allt som innefattar startkabel, batteri och startmotorn kan medföra gnistbildning.

Som sagt, jag tar inget ansvar.
av rid54
Hej.
Jag skulle nog tänka mig att försöka eliminera några saker, genom att prova lite. Vad gäller startmotorn så finns i vissa bilar en motorrumskontakt som man kan tvinga igång startmotorn med (ej via tändlåset) och man kan också dra en egen kabel till manöverkontakten (solenoidanslutningen) på startmotorn direkt från batteri +. Om inte startmotorn går då, är den en del av problemet...

Vad gäller att bara tvärdö så finns det ju säkert massor med olika möjligheter, men om mekaniken är OK kanske man ska börja med om soppapumpen går (hörs). Tänds alla lampor som brukar tändas? Vad betyder batteri OK? har du mätt vilken spänning det har (haka på en multimeter på polerna, se vad som händer när du slår på tändningen). Kollat huvudsäkringarna? Byta plats på några reläer (om de är samma typ såklart...)?
/RID
Ska testa att mäta upp spänningen på batteriet när jag drar på tändningen, har dock kört med starthjälp när jag har försökt att starta bilen så det borde ju innebära att bilen har fått tillräckligt med ström då.
Har provat att byta plats på ett gäng reläerutan resultat...

Så fort det slutar vara så förbannat kallt ska jag montera ned kylaren så att jag kommer åt att dra med skaft på svänghjulet för att se om paketet går runt överhuvudtaget..
st4rmine skrev:Men skulle något av dom sakerna du tycker jag ska kolla medföra att bilen tvärdör i 90kmh på motorvägen?

Mvh
Nej, men att den dog är ett av de två problemen. Problem nummer två är att få igång bilen. Och då kan du prova de alternativ som jag skrev.
st4rmine skrev:Ska testa att mäta upp spänningen på batteriet när jag drar på tändningen, har dock kört med starthjälp när jag har försökt att starta bilen så det borde ju innebära att bilen har fått tillräckligt med ström då.
Har provat att byta plats på ett gäng reläerutan resultat...

Så fort det slutar vara så förbannat kallt ska jag montera ned kylaren så att jag kommer åt att dra med skaft på svänghjulet för att se om paketet går runt överhuvudtaget..
Har du plockan ur lådan? Blir jävligt bökigt annars.
Du kan dra runt den på remskivan på vevaxeln.

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]