Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I videon som MartinS lagt ut ovan sägs att bakhjulen kopplas in med en fördröjning på 100 millisekunder. Låter ju hyggligt snabbt.

Tidigare i tråden finns ju också en video där en XC60 MY 2012 tampas med en XC60 MY 2013. Vad man kan se av bilderna så fungerar systemen tämligen lika.

Det man kan fråga sig är väl också om VW som den fordonsjätte dom är skulle välja Haldex 5 om det var så dåligt som det framstår i vissa av inläggen här.

Själv väljer jag att avvakta byte tills nya plattformen börjar användas av Volvo PV. Får vara, och är iofs, nöjd med nuvarande vagn.

/Henry
Såvitt jag har förstått av allt som skrivits och visats fungerar systement förvisso tämligen lika, när väl Generation 5 har hunnit få tryck nog att låsa kopplingen. Vilket är det som behövs när man ska bogsera en annan bil genom en lerpöl, exempelvis.
Skillnaden är istället den tid det tar tills generation 5 har låst kopplingen, jämfört med vad det tar för generation 4. Det har visat sig tidigare, både på tidigare Volvomodeller och på modeller från andra tillverkare, att om man har ett fyrhjulsdriftssystem som väntar någon tid med att koppla in den andra axeln, då riskerar man att den som driver först gräver ner sig, om underlaget är löst. När väl den andra axeln kommer in i bilden, då är det försent. Då orkar inte fyrhjulsdriften få bilen ur fläcken, och så sitter man där. Om inkopplingstiden för andra axeln är bara några millisekunder, hinner inte första axeln gräva ner sig innan den andra hjälper till, och då kommer man iväg. Är det däremot ett underlag där hjulen inte sjunker, då spelar det ingen stor roll. Man kommer snart iväg ändå. En slirning på första axeln är då mest ett skönhetsfel, inte en allvarlig brist.

Då generation 4 har olja under tryck redan, och tydligen kan få in den i kopplingen fortare än femman hinner få upp farten på hydraulpumpen och få till tryck och flöde tillräckligt, kan gen 4 alltså rädda situationer som gen 5 inte klarar av. Detta då till priset av en mer komplicerad, dyrare och tyngre konstruktion.

På landsväg kan detta måhända innebära en slingrigare framfart, då en bil som åker i normal landsvägsfart hinner en halv billängd på 100 ms. Sen vet jag inte om 100 ms är tiden till kopplingen är fullt ansatt, eller om det är tiden tills den börjar påverkas. En bra elmotor hinner ju utan vidare upp i några tusen r/min på några hundradels sekunder, men här ska den ju få med sig oljan också.
Jag har gjort väldens enklaste prov.

Start på grusväg, Full gas iväg.......

Gen 4 -> 15 - 20 cm exakt lika stora slirspår vid alla 4 däcken och bilen accar iväg som en raket,

Gen 5 -> Flera meter långa grävspår i marken innan bakhjulen kommer in i matchen .... accet är väldigt mediokert under grävandet.

Den tiden det tar för för Gen 5 att vakna gör att framhjulen hinner tappa greppet totalt. det tar sedan lång tid att hämta hem.

Märks rejält nu under vintern.

Mycket bullshit i den videon, Som att det skulle vara snabbare än en blinkning och ingen förare hinner märka det...
Exquattro skrev:Tar sig fram gör man enkelt, men det känns ganska B med ett så tydligt ryck när bakhjulen vaknar till liv. Jag märker det som tydligast i t.ex. en mindre vägkorsning där man får lägga om ratten ordentligt för att runda hörnet. Ett litet tryck på gasen så blir det väldigt uppenbart, kanske inte whiplashrisk men alldeles för tydligt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
2013xc70 skrev:
2013xc70 skrev:Hva svarer verkstedene når dere klager på gen 5? blir dere tatt på alvor eller er svaret at volvo sier gen 5 er bedre og da er det bedre?
Mmm, noen som vil svare ?
Jag har redan svarat innan.... men gör det igen.....

Verkstaden tog det på allvar försökte laga min Gen 5 för den var så långsam och dålig men hittade inga fel.

Efter kontakt med volvo centralt fick man svaret att det inte var några fel, utan Gen 5 är så mycket långsammare helt enkelt,
VolvoB20 skrev:
2013xc70 skrev:
2013xc70 skrev:Hva svarer verkstedene når dere klager på gen 5? blir dere tatt på alvor eller er svaret at volvo sier gen 5 er bedre og da er det bedre?
Mmm, noen som vil svare ?
Jag har redan svarat innan.... men gör det igen.....

Verkstaden tog det på allvar försökte laga min Gen 5 för den var så långsam och dålig men hittade inga fel.

Efter kontakt med volvo centralt fick man svaret att det inte var några fel, utan Gen 5 är så mycket långsammare helt enkelt,
Takk for svar! Du har svart på dette før, men jeg tenkte på de andre som skriver, og lurer på hvordan de blir møtt hos volvo. Samtidig som de sier til deg at gen 5 er så treg holder de jo fast ved at gen 5 er bedre enn gen 4. De møter seg selv i døra! Hvis få klager lar de tiden gå og ingenting skjer. Jeg har selv snakket med volvo verksted i norge og det de vet er at gen 5 er bedre. De kan gi meg en time og teste bilen. Og hvis de finner feil kan de ta det med volvo. Hvis de ikke finner feil, så er det en egenskap med gen 5 som ikke kan gjøres noe med.
Kul tanke......

Om de nu skulle fortsätta att hävda att Gen 5 är bättre än Gen 4 på verkstaden så är det ju bevisligen fel på bilen eftersom den är så mycket slöare än Gen 4.

Då blir det ju upp till verksatden att "laga" bilen så den blir bättre än Gen 4 :D :D :D
En icke förbättring är också en förbättring som Lundell skulle sagt.

Tror gen5 är för de som mest har AWD som leksak, och då är det en förbättring (billigare, lättare). Tror även att det är ett medvetet val av Volvo, har väldigt svårt att tänka mig att dom nu sitter och säger "oj". Möjligt att några tekniker på lägre nivå varnat för detta, men att det drivits genom ändå.
Eller "lurade" av Haldex? Nja...
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 130

Finns S/V60 T6/T8 med det större batteriet […]

Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant sk[…]

Rostskyddstips

Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag[…]