Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70lurad
Nu har bilen varit in på kodavläsning... light version... inga andra felkoder på dieselvärmaren än för många felaktiga startförsök var det... Så han nollade och då startade pumpen MEN den tände inte.. då sa jag så som någon av er sagt till mej tidigare att bränslet kanske inte kommit hela vägen fram och att man kunde starta den och manuellt mata fram bränsle... och han höll väl med och gjorde det.. och sa att han testat två gånger och att de skulle räcka om det var de som var felet...
Åkte därifrån och stannade på parkeringen och skulle testa själv.... Då är den avstängd IGEN! alltså är den låst igen... Jä*la tekniker, han blockerade den för mej med sina taffliga försök...

Vad ska jag nu göra?
Du måste göra som jag beskrev tidigare, och jag kan nästa lova dig att den til slut kommer att hoppa igång, och då ryker det rejält, men den kommer att gå, och när den väl startat låt den gå mins 30 min.
För att kunna prova igen måste du nolla koden i ECU:n, jag kan göra det åt dig, men jag finns i Åkersberga, finns det inte någon vänlig själ i närheten av Gävle som kan nolla koden åt dig? det brukar finnas en massa trevliga besökare på detta forumet som borde kunna hjälpa dig.
av baztubox
V70lurad skrev:Nu har bilen varit in på kodavläsning... light version... inga andra felkoder på dieselvärmaren än för många felaktiga startförsök var det... Så han nollade och då startade pumpen MEN den tände inte.. då sa jag så som någon av er sagt till mej tidigare att bränslet kanske inte kommit hela vägen fram och att man kunde starta den och manuellt mata fram bränsle... och han höll väl med och gjorde det.. och sa att han testat två gånger och att de skulle räcka om det var de som var felet...
Åkte därifrån och stannade på parkeringen och skulle testa själv.... Då är den avstängd IGEN! alltså är den låst igen... Jä*la tekniker, han blockerade den för mej med sina taffliga försök...

Vad ska jag nu göra?
Var du på auktoriserad Volvo verkstad ?

Hade han Vida när han felsökte ? Han skall mata fram bränslet med hjälp av att starta för pumpen till diesel värmaren. Det kan ta upp till 8 min matningen innan diesel värmaren startar. Jag hade åkt tillbaka
joakim__ skrev:så blir det när värmaren är låst med förmånga startförsök
Jag har exakt samma problem med min värmare. Om det är för dyrt att fixa det så överväger jag att montera en motorvärmare som går på el istället. Om det nu går på en D5:a?
av jonas79
Hej.
Jag hade samma problem med värmaren på min v70 fast att det är en bensinare istället. jag åkte till en verkstad som jag vart rekomenderad för att felsöka, inga felkoder finns på värmaren sa han, men körde den via felsökningsprogrammet 2 gånger. dagen därpå funkade värmaren 2 gånger sen var det samma bekymmer igen.
Nästa felsökning på värmaren gjorde en volvo verkstad. Mekanikern sa att värmaren gått in i ett säkerhetsläge så att den inte skadas av för många startförsök. Jag frågade vad man kan göra åt saken så att man inte råkar ut för samma bekymmer igen.

Om man startar motorn på bilen efter det att värmaren gjort en misslyckad startsekvens så nollställs startförsöket,svarade han mig.
Jag har vid några tillfällen använt mig av detta och har än så länge inte råkat låsa värmaren igen

// Jonas
av Mobbe
En fråga från en som med stelfrusna fingrar ska laga sin dieselvärmare. Innan jag börjar riva i grejorna undrar jag hur det märks om det kommer fram bränsle och den inte tänder. Blir det en dieselfläck under?
Jag har provat många startförsök enligt era tips. Hör hur fläkten startar men inget annat händer. Därför vill jag veta hur jag märker om bränslet kommer fram eller inte.
joakim__ skrev:Koppla loss bränsle slangen vid värmaren och starta den och kolla om det kommer bränsle
Det var ett smart tips! Är det svårt att komma åt den? (blir galen på det här hahaha) är så osmart när det kommer till bilar hahaha
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]