Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fråga1: Hur många glidskor sitter det i en framdörr?
Fråga 2: Har kört på en ren och krossat vä xenonlykta. Har beställt en ny och skall byta. Men hur fan får man bort den gamla? Axeln till torkaren sitter ju i vägen! Har borrat ur nitarna på innerskärmen och tagit bort plastbyttan under.men det finns ju inga skruvar! Man ser ju inte ett skit därunder!
Jag blir tokig! Är det meningen att man ska bryta bort hela fronten? sitter den fast i clips? Det sitter även en motorvärmarkontakt på skärmen som är i vägen!Snar ger jag upp! Ska det vara så djävla svårt att byta en strålkastare HJÄLP!! S80 04
kågewatt skrev:Fråga1: Hur många glidskor sitter det i en framdörr?
Fråga 2: Har kört på en ren och krossat vä xenonlykta. Har beställt en ny och skall byta. Men hur fan får man bort den gamla? Axeln till torkaren sitter ju i vägen! Har borrat ur nitarna på innerskärmen och tagit bort plastbyttan under.men det finns ju inga skruvar! Man ser ju inte ett skit därunder!
Jag blir tokig! Är det meningen att man ska bryta bort hela fronten? sitter den fast i clips? Det sitter även en motorvärmarkontakt på skärmen som är i vägen!Snar ger jag upp! Ska det vara så djävla svårt att byta en strålkastare HJÄLP!! S80 04

Borde vara samma tillväga gångsätt som på en v70. Så då är svaret på fronten är ja, fronten måste bort. Den sitter med 6 ST plastclips vid grillen, 4 ST under fronten vid typ dimljusen. Sen sitter det en torx i vardera framskärm. Därefter har du även 1 ST bult på vardera sida av grillen bakom listerna. Givetvis måste ju även du plocka bort torkararmen från torkarmotorn. Där efter är det några skruvar till lyktan. Inte så svårt att se när man väl sitter där och skruvar.
Men det sitter väl också en skruv vid blinkers/parkeringslyktan som håller själva plasthuset på insidan av skärmen.Torx skruven har jag fått bort men dom här clipsen tar man bort dom på baksidan under eller måste man bryta på framsidan? Ska man ta bort själva grillgallret först! ÅHH! Har extraljus som måste bort också! VARFÖR VAR JAG SÅ SNÅL OCH BARA HADE HALVFÖRSÄKRING! jag tycker jag blev vilseledd med en försäkring som heter "Halvförsäkring plus" Det stod Reducerad självrisk vid viltolycka, Det innebar att jag bara får ut 2500kr vid viltolycka,Se upp med sådana klausuler! Det kan straffa sig!
kågewatt skrev:Nä nu skiter jag i de här djävelskapet! Jag har inte tummen mitt i handen men jag går bet på de här! Orkar inte längre,blir att lämmna in bilen :(

Misstänker att du bor rätt långt upp i landet iom att du körde på en ren, annars hade jag kunnat hjälpt dig.
Tack så mycket för erbjudandet, och ja det är hög upp. Om jag kollar upp efter skärkanten så sitter det en "skruv" med ett metallclips eller vad det är,men inte nåt på andra sida fortsätter jag att dra så går något garanterat sönder. Dom 6 clipsen som håller grillen behöver jag då inte lossa för varenda en flög bort i smällen, Har lossat torxen i skärmkanterna,då borde det alltå bara 2 skruvar återstå,den borde ju vara nästan lös men det är den inte sitter som berget!
kågewatt skrev:Tack så mycket för erbjudandet, och ja det är hög upp. Om jag kollar upp efter skärkanten så sitter det en "skruv" med ett metallclips eller vad det är,men inte nåt på andra sida fortsätter jag att dra så går något garanterat sönder. Dom 6 clipsen som håller grillen behöver jag då inte lossa för varenda en flög bort i smällen, Har lossat torxen i skärmkanterna,då borde det alltå bara 2 skruvar återstå,den borde ju vara nästan lös men det är den inte sitter som berget!

Den är inte lös innan du har lossat skruvarna under listerna, är nämligen 2 st m8 som sitter i krockbalken ;)

Såg nu på bild dock att fronten inte är riktigt likadan på en s80... Hmm...
Hej!

En länk till hur du lossar störfångaren fram.
Visserligen är det montering av (Parkeringsassistans, fram) men kan kanske vara till hjälp ändå hur den lossas. :idea:
OBS.
Lägg till ( ”http” ://accessories.volvocars. osv.) i efterhand uppe i huvudet som länkar till länken nedan.
Verkar var det enda sättet för att länken ska fungera korrekt. ??:-/
://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/S80(-06)/2005/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-163234-1/S80_(-06)_2005

Lennart
Jag tycker du skall skaffa VADIS (Volvo Aftersales Diagnostic Information System) där S80 -04 finns med. Den är oumbärlig i sådana situationer som du befinner dig i. VADIS är Volvo original verkstadshandbok från början av 2000-talet.

Sök på Google så hittar du den!

Per L

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]