- tor 24 jan 2013, 07:42
Jag köpte för några veckor sedan en XC90 D5 2005 med 21200 mil på mätaren av en privatperson. Det tog två dagar sedan havererade AWD på den. :( ( Bilen bärgades till Volvo i Borlänge. Där konstaterade man att det var vinkelväxeln ut från växellådan och hylsan som förbinder den med axeln bakåt som gått åt pipan. Kostnadsförslaget jag fick var 24000 kr för hela jobbet. Just då kändes mitt Volvoägande ganska tungt vill jag lova. Efter lite luskande fick jag tips om RP bil & plåt i Björbo och ringde dit. Jag förklarade vad jag hade för problem för honom och hans första fråga var: "Har den gått 17000 mil?" Jag svarade att den passerat 21000mil. "Jaha, gick den så långt." Svarade han då...
Hursomhelst, jag körde dit bilen och fick vinkelväxeln bytt mot en bättre begagnad och en ny hylsa monterad. Dessutom bytte han ett hjullager bak, ABS-givare och alla glödstift på bilen. Hela kalaset slutade på 9000 kr. Kan tillägga att de dessutom kom och hämtade min bil efter vägen på kvällen då mitt bakre hjullager gav upp på väg till dem. Riktig superservice och bra bemötande!
Känner att jag vill dela med mig av mina erfarenheter, så att fler som råkar ut för samma som mig att får veta att det finns alternativ när detta inträffar. För inträffar gör det ju tydligen. Hoppas någon blir hjälpt av detta.
Hursomhelst, jag körde dit bilen och fick vinkelväxeln bytt mot en bättre begagnad och en ny hylsa monterad. Dessutom bytte han ett hjullager bak, ABS-givare och alla glödstift på bilen. Hela kalaset slutade på 9000 kr. Kan tillägga att de dessutom kom och hämtade min bil efter vägen på kvällen då mitt bakre hjullager gav upp på väg till dem. Riktig superservice och bra bemötande!
Känner att jag vill dela med mig av mina erfarenheter, så att fler som råkar ut för samma som mig att får veta att det finns alternativ när detta inträffar. För inträffar gör det ju tydligen. Hoppas någon blir hjälpt av detta.
- By Kelia