Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av asaekd
Hej,
Jag har en V70 AWD-98
Nu har fellampa börjat lysa och det "hetaste" tipset jag fått är att det troligtvis är LMM som behöver bytas.
Jag har fått pris på Bilia på 1500 kr för felsökning. Tycket det verkar dyrt!
Någon som vet någon annan som kan felsöka till bättre kostnad i Norrort, Stocholm?

BIlen "hackar" inte med känns lite trög/seg.
Är det dumt att köra med bilen? Kan jag "paja" något om jag fortsätter köra bilen?

Tacksam för svar!
Hälsningar
Åsa
av *pettson*
Glöm inte att fixa en tabell med förklaringar och tips för åtgärder. Koderna säger ingenting för den som inte är van.
av asaekd
Jag är inte "tappad" bakom en kran i övrigt men när det gäller bilar är jag det.
Så tack för info men jag vet inte hur jag ska göra med era råd.

Jag förstår att det inte alltid behöver vara fel på LMM men hört att det är det vanligaste problemet på denna typ av bil och när indikationslampan lyser. Så det är mao bara att gilla läget (om du inte kan mäta eller meka själv) att lämna in bilen till verkstad. Min fråga är, måste det vara volvo verkstad eller finns det andra i Norrort, Stockholm som är minst lika bra men tar lägre pris för åtgärd (vad det nu är för typ av åtgärd)?
av Hazarox
Motorelektronik lampan som du troligen beskriver här kan vara flertalet fel, bland annat:

Bränsle system
Givare
Tändsystem
LMM
Lambdasond

Så antingen skaffar du en Felkodsläsare eller lämnar in på verkstad. Det är onödigt att chansa och byta saker i blindo.
av asaekd
Tack för svar! Enligt er alla är alltså inte LMM den vanligaste felkällan när indikator lampan lyser mao!
Jag får väl helt enkelt lämna in bilen till någon lämpöig som kan felsöka.

"

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]