Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Henry_Fågeljazz skrev:Jorglund
Har inte VW samma Haldexversion som Volvo?

/H
Vad jag vet så har just Touareg en permanent AWD med 60/40 drivning och en torsendiff :???: och det finns en variant som heter Terrain Tech där man kan låsa diffarna individuellt som är lite dyrare dock.

Jag kan ha fel men kollade lite här på ett annat forum..
http://www.clubtouareg.com/forums/f44/t ... 68266.html
Touareg har längsmonterad motor = icke Haldex.
andreas_lofgren skrev:Touareg har längsmonterad motor = icke Haldex.
En xc70 är ju mycket prisvärd i mina ögon och jag tycker dessutom att den är snygg samt har bra utrustning till hyfsad peng, en helt ok automat men kanske lite hög soppa förbrukning i förhållande till sin vikt och effekt. Men mot en likvärdigt utrustad Touareg så skiljer det ca 100 kkr, hade bara Volvo haft kvar haldex4 så skulle jag inte tvekat att skaffa mig en sådan. Då jag numera har skaffat mig en husvagn och använder den året runt så värdesätter jag en bra AWD och det gör att man tvekar och börjar se på alternativa bilar...
Hoppas att ngn som vågar sig på en Xc av 2014 kan delge sina erfarenheter i denna tråden sedan.
..Jörgen
VolvoB20 skrev:
torkild skrev:Noen nye erfaringer med haldex 5? 3 uker siden bestilling av xc 70 awd.
-Hoppas fortfarande att på att Volvo ska släppa en bättre mjukvara som kanske kan kompensera lite för den mekaniska/hydrauliska slöheten i systemet. Vi får väl se om det går, men hoppas kan man ju göra.

-Jag har vant mig vid den längre respionstiden efter några månaders körande, man lägger sig till med en ny körstil och nu startar man mera långsamt och ger på gas vartefter så att Haldexen hinner med och bygga upp trycket. Lite som man fick köra i AWDns barndom.
Går det att efter montera en gen 4 på en gen 5 bil eller är det inte möjligt?

Kanske en lösning.

Låter i mina öron hel konstigt att man tar bort ackumulator tanken på Haldexen. Måste ju bli en massa onödig gång för el motorn slita ut den i förtid, samt man borde tappa respons tid om man tittar på det ur teknisk synvinkel.

Men det var väll en billigare version som efterfrågades till tillverkningen och gen 5 blev svaret. Precis som tydligen går Xc modellerna att köpa utan 4x4 nu mer.

Kanske gen 4 skulle kunna få bli ett tillvals option?

Med vänlig hälsning,
Andis
Ingen som har nåt nytt ang haldex vers 5 att delge? Har avbokat min bil som jag tänkte köpa pga av awd problemet. Säljaren var inte informerad eller hört att vers 5 skulle vara sämre. Ringde även till en annan åf och det var samma svar där. Suck :-(O)
Och hitta en lågmilare my11/my12 med den utr o färg man vill ha är inte lätt. Vad jag förstått så infördes haldex vers 5 på bilar tillverkade efter juli månad 2012 stämmer det?
Man bytte i.o.m att man gick över till MY13. Jag hämtade ut en av de absolut första MY13 som leverats, och jag fick min bil redan i maj..
ymmot skrev:I Säljaren var inte informerad eller hört att vers 5 skulle vara sämre. Ringde även till en annan åf och det var samma
Japp, volvo drar samma story även till sina ÅF d.v.s att Gen 5 skulle vara mycket bättre medans man springer runt i panik hemma och kör "damage control" och försöker hitta en lösning på problemet.

Min ÅF/Verkstad fick inte riktig info från volvo centralt innan man hade fösökt att laga min bil som inte alls var trasig utan faktiskt skulle vara så slö och försämrad i Gen 5.
VolvoB20 skrev: Japp, volvo drar samma story även till sina ÅF d.v.s att Gen 5 skulle vara mycket bättre
Jupps, kolla 3:40 in den här AWD promotion Videon. Gen fem är mycket bättre än gen4.

Bedrövligt!

/Martin
Notera dock att de framförallt trummar på lägre vikt, lägre bränsleförbrukning (som en konsekvens av lägre vikt), mindre komplexitet osv. Det sägs inte mycket om prestandan, förutom att den ger en dynamisk körupplevelse som Volvos kunder är vana vid, och så visar de en bil som fräser iväg - på torr asfalt.
Under de förutsättningarna tror jag nog att generation 5 också kan leverera. Inte en båtsläp eller husvagn på orienteringscamping visas i videon. Sånt ska man ha minst en F150, gärna större, till i USA.
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 130

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]