av SilverpilenV70 - tor 17 jan 2013, 22:25
- tor 17 jan 2013, 22:25
#719226
Halloj! Jag håller på att bli smått galen! Jag har problem med att montera och justera mitt variabla kamaxelremhjul på insugssidan på motor B5244S som sitter i en V70-00. Har fått en 9-sidor beskrivning av Volvo och följt proceduren flera gånger men kuggdrevet på det variabla kamaxelkuggremshjulet (nedan kallat VVT) hamnar 2 kuggar till höger om referensmärket i transissionskåpan varje gång. Jag beskriver proceduren lite kort nedan och hur jag gör. Någon som kan se vad jag gör för fel??
1. Lossar de 3 st bultarna till kuggremshjulet något på VVT.
2. Drar åt centrumbulten något och vrider VVT till vänster (moturs) så att det tar stopp. lossar centrumbulten.
3. Vrider kuggremshjulet medurs tills de avlånga hålen tar stopp i ändläge (navet på kamaxeln och själva VVT är stilla bara kuggkransen rör sig).
4. fortsätter vridningen medurs tills kuggremhjulets markering står 1 st kugge till vänster (Innan) övre transmissionskåpans markering.
5. Drar centrumbulten med 120Nm utan att något rör sig. Kontrollerar att kuggkransen fortfarande är i ändläget medurs (ovala hålen).
6. Vrider VVT medurs till ändläget och drar centrumbulten med 35Nm.
7. Insugskuggremhjulet som går att juster ca 1-1,5 kuggar justeras tillbaka något till vänster ca 1/2 kugge (moturs) för att remmen ska passa som kommer från vevaxeln och brytrullen.
8. Håller VVT fixerad med torx 55 medurs i ändläget samtidigt som kamremmen träs på i ordningen vevaxel-spännrulle-insugskuggremshjul-avgaskuggremshjul-vattenpump-spännare.
9. spänner upp kamremmen till mitten av fönstret +20 grader.
10. drar fast de 6 st bultarna som fixerar avgas och insugskuggdreven vid raspektive kamaxel/VVT.
Och nu är referensmärket för VVT-kuggremhjulet 2 kuggar till höger om transmissionskåpans referensmarkering....suck!!
Vilket håll går motorn åt, medurs eller moturs? Enl beskrivningen så är själva kuggen den rundade fördjupningen mellan upphöjningarna på hjulen, stämmer det? Har ställt vevaxelns markering med rundade fördjupningen mot oljepumpens referensmarkering är det riktigt?
Mvh SilverpilenV70
1. Lossar de 3 st bultarna till kuggremshjulet något på VVT.
2. Drar åt centrumbulten något och vrider VVT till vänster (moturs) så att det tar stopp. lossar centrumbulten.
3. Vrider kuggremshjulet medurs tills de avlånga hålen tar stopp i ändläge (navet på kamaxeln och själva VVT är stilla bara kuggkransen rör sig).
4. fortsätter vridningen medurs tills kuggremhjulets markering står 1 st kugge till vänster (Innan) övre transmissionskåpans markering.
5. Drar centrumbulten med 120Nm utan att något rör sig. Kontrollerar att kuggkransen fortfarande är i ändläget medurs (ovala hålen).
6. Vrider VVT medurs till ändläget och drar centrumbulten med 35Nm.
7. Insugskuggremhjulet som går att juster ca 1-1,5 kuggar justeras tillbaka något till vänster ca 1/2 kugge (moturs) för att remmen ska passa som kommer från vevaxeln och brytrullen.
8. Håller VVT fixerad med torx 55 medurs i ändläget samtidigt som kamremmen träs på i ordningen vevaxel-spännrulle-insugskuggremshjul-avgaskuggremshjul-vattenpump-spännare.
9. spänner upp kamremmen till mitten av fönstret +20 grader.
10. drar fast de 6 st bultarna som fixerar avgas och insugskuggdreven vid raspektive kamaxel/VVT.
Och nu är referensmärket för VVT-kuggremhjulet 2 kuggar till höger om transmissionskåpans referensmarkering....suck!!
Vilket håll går motorn åt, medurs eller moturs? Enl beskrivningen så är själva kuggen den rundade fördjupningen mellan upphöjningarna på hjulen, stämmer det? Har ställt vevaxelns markering med rundade fördjupningen mot oljepumpens referensmarkering är det riktigt?
Mvh SilverpilenV70
- By Editdriver