Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av no_brakes
Sätt i ett så stort batteri som möjligt i boxen. Gärna AGM då dessa tål cykling bättre än vanliga "våta"startbatterier.
Ju större batteri ju lägre urladdning i % ur batteriet varje gång värmaren används. Lägre urladdning i % = Längre livslängd.

Ladda gärna batteriet med en separat laddare 1 gång i månaden (framför allt under perioden som värmaren används mycket). Så som de flesta använder bilen så blir batteriet sällan full-laddat vid endast körning.

Jag har fått i ett 100Ah AGM i min V70ii 2008 men då går inte loket över att trycka fast men det sitter ändå kvar och har inte kommit in någon skit i utrymmet efter 1 år
av AndS
En fundering. Det verkar vara förvåningsvärt många som byter batterier efter endast 2-3år och att bilen plötsligt inte startat. Har ni provat att ladda batteriet med rekonditioneringsfunktion? Alla laddare har ju inte den funktionen men en ny laddare med rekonditionering kostar ju mindre än ett batteri och man har sedan nytta av den fortsättningsvis.
Eller är det så att många här som har tjänste/förmånsbilar och tar enklaste vägen med batteriebyte? :wink:
Att även att hänsyn till är att om man laddar med en enklare laddare i stark kyla så får man sämre resultat. Även här finns laddare som hanterar det genom att ladda med lite högre spänning under en period,
av no_brakes
AndS skrev:En fundering. Det verkar vara förvåningsvärt många som byter batterier efter endast 2-3år och att bilen plötsligt inte startat. Har ni provat att ladda batteriet med rekonditioneringsfunktion? Alla laddare har ju inte den funktionen men en ny laddare med rekonditionering kostar ju mindre än ett batteri och man har sedan nytta av den fortsättningsvis.
Eller är det så att många här som har tjänste/förmånsbilar och tar enklaste vägen med batteriebyte? :wink:
Att även att hänsyn till är att om man laddar med en enklare laddare i stark kyla så får man sämre resultat. Även här finns laddare som hanterar det genom att ladda med lite högre spänning under en period,
Jag jobbar med både batterier och laddare.
Rekonditioneringsfunktionen är till största del en bluff.
Ett batteri som sulfaterat har sulfaterat. Visst kan man få ett batteri att fungera lite till men bara en kortare period och inget man kan lita på utan man kommer snart att bli stående igen.

Som du säger, när man laddar batteriet så är det allra bäst att ha en laddare som är utrustad med temperatursensor (helst extern som placeras på batteriet) då höjer (eller sänker) laddaren spänningen beroende på temperatur. Men ett kallt batteri (- grader) tar alltid längre tid att ladda än ett "lagom varmt"

Livslängd på 2-3år med Dieselvärmare är inget konstigt.
Värmaren drar mycket ström. Och går många gånger långa tider. Batteriet blir sällan eller kanske aldrig full-laddat. Batteriet används hårdast när batteriet har sämst egenskaper (när det är kallt). Ingen biltillverkare leverar bilen med ett överdimensionerat batteri.
Allt detta skapar hård påfrestning på batteriet med sulfatering och förkortad livslängd som följd.
Användarvisningsbild
av StringerBell
no_brakes skrev: Jag jobbar med både batterier och laddare.
Du som är insatt: är det en idé att skaffa en starkare (högre max-amp) laddare om man bara har möjlighet att ladda kortare stunder, t.ex. en, två timmar då och då och inte hel natt eller dygn? De laddare som har recond, ligger dessa länge i recond läge, eller känner den bara av en kort stund och sedan går över på huvudladdning?
av no_brakes
StringerBell skrev:
no_brakes skrev: Jag jobbar med både batterier och laddare.
Du som är insatt: är det en idé att skaffa en starkare (högre max-amp) laddare om man bara har möjlighet att ladda kortare stunder, t.ex. en, två timmar då och då och inte hel natt eller dygn? De laddare som har recond, ligger dessa länge i recond läge, eller känner den bara av en kort stund och sedan går över på huvudladdning?
Beroende på vad för typ av batteri man har så tål dessa olika höga laddströmar. Att ha en laddare som kan trycka på med höga strömmar kan skada batteriet. De sista ca 20% av batteriet tar alltid ca 3-4h att fylla upp.
Ett AGM batteri bör ej laddas med mer än 30% av dess totala kapacitet t.ex 100ah batteri ska ej laddas med en laddare som levererar högre ström än ca 33A
För liten laddare är inte heller optimalt men om det gäller att toppa ett bilbatteri ibland så är inte detta något större problem. Men rekomendationerna är en laddare på 10-30% av batterikapaciteten.
Ett rekondläge ska ta ganska lång tid, och fungera så att man laddar med väldigt låg ström och ganska hög spänning under en längre tid. Detta för att bränna bort sulfateringen. Men som sagt detta är marginellt.
Ett sulfaterat batteri blir aldrig som nytt igen.
av AndS
Vitsen med rekondfunktionen ãr att nyttja den kanske 1-2ggr/år, dvs skötsel av batterier i våra moderna bilar med betydligt flera elförbrukare.
T.ex. bränslevärmare är ingen nyhet, gamla VW hade den som bilvärmare på 60-70tal motsvarande dagens dieselproblem att få varmt i kupen och utan någon batterikontrollfunktioner.
Kör man slut ett batteri på 2-3år har man misshandlat sitt batteri under längre tid. Om man jobbar med batterier/laddare och anser det är man inte seriös.
Vi kunde rekonditionera batterier i labb för mera än 30år med bra resultat, men visst de blev inte som nya. Allra bäst var när vi handbygde nya batterier och kunde med det ta ut 5-10Ah extra jämfört med motsvarande från produktionslinjen. Men visst det är nu många år sedan jag jobbade med det.
Sedan står jag fast vid att många batterier byts i onödan.
Användarvisningsbild
av joel80
Om man har ett batteri som är rätt så urladdat (varnar för låg batterinivå och startar inte värmaren p.g.a det), hur långt tid körning skulle det krävas för att ladda upp det rejält? Hur mycket klarar generatorn att ladda? 10AH? 20AH?
Batteriet är väl på 70 eller 80AH..
Upp till 85-90% laddning borde väl inte ta sån fasligt lång tid?
av AndS
joel80 skrev:Om man har ett batteri som är rätt så urladdat (varnar för låg batterinivå och startar inte värmaren p.g.a det), hur långt tid körning skulle det krävas för att ladda upp det rejält? Hur mycket klarar generatorn att ladda? 10AH? 20AH?
Batteriet är väl på 70 eller 80AH..
Upp till 85-90% laddning borde väl inte ta sån fasligt lång tid?
Har man kört ned ett batteri så långt skulle jag gjort en laddning med batteriladdare för att säkerställa att uppnå "maxnivå" av vad batteriet klarar av att ta emot. Speciellt nu när vi har låga temperaturer ute och ett batteris kapacitet redan kan vara begränsad till 60-70% av vad det ger vid +20 grader som åtminstone tidigare var referenstemperaturen för angivna Ah.
Kan ju vara knepigt om man inte har parkering med tillgång till el men rekommenderas.
Det vi har varit inne på i tråden att det som kortar ett batteries livslängd är ett batteri som i ditt fall hamna på låga nivåer och sedan inte fulladdas utan man kör upp på en "tillräcklig" men batteriet ges inte chansen att bli fulladdat, det blir pendlande på låga nivåer men tillräckligt för att bilen ska starta.
Laddningstid i bilen beror på, startnivå på batteriet, yttertemperatur och vilka elförbrukare du använder, så här låter jag någon annan göra den bedömningen.
av KalleH
Hej!

I instruktionsboken anger Volvo att man bör köra lika länge med bilen som värmaren används. Det låter ju högst rimligt. Men att man med en bil i denna prisklass ska behöva extraladda batteriet en gång i månaden känns ju lite märkligt :shock:
Ladda batteriet sköter ju generatorn när man kör bilen, annars ser jag inte vad den har för funktion?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag fick en varning på batterinivå två dagar efter att jag hämtat ut bilen i början av januari. Jag hade såklart suttit i den och testat allt från BT till färddatorn och kört motorvärmaren bara på test utan att köra efter mm.. Det var inga problem att starta den, och efter det har jag kört minst 2 16-milaresor per vecka.

Varningen har inte kommit tillbaka trots användning av värmaren före nästan varje resa.
Jag köpte en bra laddare men har inte hunnit packa upp den än. Ligger i garaget och väntar. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11