Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej alla.

Fick ett rejält adrenalinpåslag idag när jag skulle åka till äffären. Som rubriken lyder undrar jag om bromsvätskan kan ha frusit?
Bilen har stått några dagar nu när det varit som kallast. Hemma hos mig har det som kallast varit -23.
Vid första inbromsningen var pedalen nästintill stum och bromsverkan väldigt dålig. Efter ett antal pumpningar med pedalen började bromsarna fungera som vanligt.
Till saken hör att bromsvätskan byttes i höstas, dock av mig själv. Jag tror dock att jag gjorde allt rätt för bilen besiktades strax efteråt med godkända resultat på bromsverkan.
Som sagt får jag för mig att bromsvätskan kan ha frusit men ska det verkligen kunna hända med i princip ny vätska i systemet? Eller kan det finnas någon annan förklaring på det som hände mig?

/BM
av rid54
Hej.
Enligt vad jag kan hitta så är fryspunkten för bromsvätska mycket låg (-40°C, typ), antagligen beroende lite på typ. -23°C är troligen inte rimligt som fryspunkt. Däremot kan ju någon ventil i bromsservot frysa till och göra bromsningen MYCKET trögare än med servo. Eller så har bromsvätskan du fyllt i varit kontaminerad av fukt (ej tät förpackning under förvaring/transport) och blivit "trög" i kylan pga att den ju absorberar fukt.
Mvh
/RID
Jag skulle mer tippa på att du fått en beläggning på skivorna då bilen stått i några dagar, kanske körde du i töväder eller saltade vägar när du parkerade den så att beläggen börjat rosta, eller fått en frusen beläggning. Har själv råkat ut för detta flera gånger med jobbebilarna att bromsarna inte tar vid första inbromsningen. Då är man lite lagom skraj när man är på väg rätt ut i korsningen utanför jobbet kan jag säga! Men sedan har dom fungerat helt felfritt hela långa nätterna. Som sagt, när du parkerade bilen bromsade du kanske bara in lite mjukt så dom inte hunnit bli riktigt varma så beläggningen avdunstat? Ett tips är att bromsa lite då o då när man kört genom vattenpölar eller slasksträngar för att inte bli överraskad vid nästa bromsning.
rid54 skrev:Hej.
Enligt vad jag kan hitta så är fryspunkten för bromsvätska mycket låg (-40°C, typ), antagligen beroende lite på typ. -23°C är troligen inte rimligt som fryspunkt. Däremot kan ju någon ventil i bromsservot frysa till och göra bromsningen MYCKET trögare än med servo. Eller så har bromsvätskan du fyllt i varit kontaminerad av fukt (ej tät förpackning under förvaring/transport) och blivit "trög" i kylan pga att den ju absorberar fukt.
Mvh
/RID
Om frysepunktet er på -40, hva bruker dem som har nedmot -50 ?
Bremsevæsken tiltrekker seg kondens, også mens den er i systemet, derfor bør man bytte væsken.
Dersom væske har stått lenge på lager i ute-temperatur, kan den vel også være blitt noe fuktig (?)
(Vekslende temp. gir kondensering.)
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]