Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselanddust
Står i begrepp att beställa ny förmånsbil. Kan INTE bestämma mig. Jag vet att jag vill ha en SUV, diesel och automat. Väljer nu mellan:

Volvo XC60 Dynamic Edition AWD automat
BMW X3 Comfort Edition Xdrive automat
Audi Q5 Quattro Sports Edition automat

Prislappen blir hyfsat lika på alla, BMW:n lite sämre utrustad än de andra två men å andra sidan den nyaste (modernaste?) bilen.
Audi faceliftad i år
Volvon tyvärr inte facelift förrän MY 2014

Vilken bil och varför?

Eller är det så att man skall ta en XC70 iställer?
av xerys2012
Kan tyckas vara ett s.k I-landsproblem men vet precis vilka bekymmer det kan ställa till med.
Utan att var ainsatt i Audi allt för mycket, eller BMW heller för den delen så skulle jag vilja påstå att du får mest utrustning för pengarna på Volvon. Sen beror det ju lit epå hur mycket du behöver fylla bilen med. Tror att XC70 är överlägsen alla de tre övriga i bagage men då mister du ju SUV-känslan till viss del, även om den är nån cm högre än V70...

BMW hade jag skippat direkt, kommer mest troligt kännas sniken efter ett år och i mina ögon är den inte i närheten lika snygg som de två övriga.
XC60 kommer, som du säger, med facelift nästa år. Dock är den snygg som den är och oerhört bekväm att köra. Min personliga åsikt är väl att ska man ha XC60 så ska det va r-design.

Så mitt svar är nog Q5 under förutsättning att utrustningen är den samma som på volvon, annars volvon.

Lycka till med beslutet =)

Mitt svar, Q5.. om prislappen är snarlik
av KarlE
Kan du inte vänta på faceliften då? Lär kommer lite extrautrustning och kanske någon ny spännande motor! Jag hade väntat!
av Ulf13
Hej
Om du prioriterar lägsta ljudnivå i bilen vid körning och högsta markfrigång, är valet enkelt, Det var dessa egenskaper som fick mig att välja XC60 redan när modellen kom 2009. Sedan ville jag ha skinnklädsel då bilen används mycket för jakt och den är mindre ömtålig än tyg.

Annars är det väl en fråga om tycke och smak och som tjänstebil byter du ju om 3 år igen. Det är ingen katastrof om det inte bli helt rätt, Det är säkert 3 bra bilar och då är det vad man får för utrustning och komfort för sina slantar som nog är det viktigase som jag ser det förutom ovanstående egenskaper där Volovn var outstanding då.
Ulf
av volvoc70cab
Var själv i en likadan situation för två år sedan. Då det var frågan om ett privat köp för egna pengar, kändes det viktigt att ej senare behöva ångra sig. Provade samtliga tre. BMW X3 föll på motorn samt att jag upplevde den som trång. Audi Q5 motor kändes även den för klen samt att priset rusade i höjden med den utrustning som jag ville ha. Det blev en XC60 FWD summum med en motor på 175 hp och med manuell växellåda. Är idag verkligen glad över att det blev detta alternativ. En bil som tillåter 100 mils körning på en dag samt att kommer fram tämligen utvilad. Sedan är det ingen nackdel att förbrukningen verkligen är börs-vänlig.
Läs även länken http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 120806.pdf
Senast redigerad av 3 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av V9097
Av de tre du väljer mellan hade jag tagit xc60 pga design, utrymmen och den femcylindriga motorn. Dieselfyrorna i tyskarna tycker jag är riktigt trista. Däremot har Audi och BMW bättre växellådor.

Outsidern är Mercedes GLK som känns riktigt häftig att köra med sin upprätta stil. Den har dessutom förträfflig komfort.
Användarvisningsbild
av MartinS
chrand skrev:Här är kanske en annan anledning att välja XC60?
http://www.expressen.se/motor/har-ar-bi ... er-oftast/
Betänk att warranty direct är ett nordamerikanskt bolag om jag inte har fel? Det innebär då att det endast lär gälla bensinmotorer, något som den förlorade svensken inte längre vet vad det är i den rådande dieselhysterin.

/Martin
Användarvisningsbild
av bjornw
Det är tre st fantastiskt bra bilar där alla har ganska tydlig profilering. Min uppfattning om deras för och nackdelar är denna.

BMW
Körbarhet, vägkänsla, status/flärd och finesser.

Audi
Förfining, precision och status/flärd.

Volvo
Säkerhet, praktikalitet och komfort.

Jag tycker Q5 lider av utrymmesbrist jämfört med de andra, X3 saknar dieselvärmare och XC60 kvalitetskänsla och förfining. Q5 går riktigt fint på vägen men är lite stötig på sämre väg, X3 är mjukare satt men har relativt mycket vindljud, XC60 går tyst och fint på slät väg men blir "nickig" över större gupp. Så där kan man fortsätta i evighet.

Skillnaderna i motorer och växellådor lyfts ofta fram till tyskarnas fördel men det är i många fall ett subjektivt problem baserat på personliga preferenser. Tyskarna är mer fyr/bakhjulsdrivna i uppträdande och känsla, svensken mer framhjulsdriven. Det är personligt vad man föredrar och svårt att säga att något av det är bättre/sämre. Funktionen hos alla är i de flesta situationer oklanderlig.

För oss var XC60 bäst pga utrymme men jag skulle kunna tänka mig båda de andra. Subjektivt föredrar jag nog BMWn.
av Petzzon
MartinS skrev:
chrand skrev:Här är kanske en annan anledning att välja XC60?
http://www.expressen.se/motor/har-ar-bi ... er-oftast/
Betänk att warranty direct är ett nordamerikanskt bolag om jag inte har fel? Det innebär då att det endast lär gälla bensinmotorer, något som den förlorade svensken inte längre vet vad det är i den rådande dieselhysterin.

/Martin
Vad jag kan se brittiskt, så där säljs det väl en hel del Diesel bilar vad jag förstått.

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]