Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan man lasta en uppsättning hjul till en Volvo XC60 i bagaget på densamma? Om inte, hur mycket (40, 60 eller 100%) av baksätet måste man fälla fram för att få med sig hjulen?

(Anledningen till min kanske något fåniga frågeställning är att jag funderar på om resten av familjen kan följa med och hämta en begagnad Volvo XC60, eller om de ska få stanna hemma.)
Jag fick fälla 2/3 av baksätet för att få plats med vinterhjulen. Däcken får inte plats längst bak pga sluttningen på karossen, och dom är större än man tror när dom ligger där! :D
Jag brukar fälla hela sätet när jag skall köra fyra hjul, men man kan nog klara sig med att fälla 60%. Hjulen är riktigt stora.

/Martin
XC60 har ju en baklucka som lutar betänkligt. I min XC70 kör jag utan vidare fyra hjul, utan att fälla sätena alls. Ställer dem upp och rullar in dem. Sen ett spännband mellan öglorna vid sidan för att hålla dem tryckta mot baksätets ryggstöd, så står de still när jag kör.
Tack för alla svar, även om det är lite oklart om det räcker med att fälla fram 40% av baksätet, eller om man måste fälla fram 60%.

Appropå att det var bättre förr så får man i min Golf IV in alla däcken stående i bagaget.
thobjo skrev:Tack för alla svar, även om det är lite oklart om det räcker med att fälla fram 40% av baksätet, eller om man måste fälla fram 60%.

Appropå att det var bättre förr så får man i min Golf IV in alla däcken stående i bagaget.
Det räcker garanterat att fälla 40% men du kommer behöva luta det mot dörrsidan, men det är ju inga bekymmer se bara till att ta med nått som skyddar dörren.
apersson850 skrev:XC60 har ju en baklucka som lutar betänkligt. I min XC70 kör jag utan vidare fyra hjul, utan att fälla sätena alls. Ställer dem upp och rullar in dem. Sen ett spännband mellan öglorna vid sidan för att hålla dem tryckta mot baksätets ryggstöd, så står de still när jag kör.
Visst är det större bagage i xc70 men xc60'ns hjul är nästan 5cm större i diameter, det är ganska stor skillnad.

/Martin
Det är riktigt, men det är mer plats än så över baktill i XC70. Det faktum att luckan på XC70/V70 är betydligt rakare än den väldigt lutande luckan på XC60 gör stor skillnad när man ska ha in något med en viss form. Lasta en fyrkantig tvättmaskin, så blir det ännu tydligare.

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]