Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Vad skiljer dessa förutom effekten,är det samma motor med olika trim?163hk resp 185hk
Användarvisningsbild
av K-nine
Har frågat mig samma saker och även andra med faktiskt :-) Eftersom jag är i färd att köpa en XC70 -06 163 så är det lite klurigt.
Svaret jag fått är att det bara skiljer i mjukvara...MEN..när man kollar på tyska bilanonnser så verkar det skilja på avgaskrav. En del är Euro 3 och andra Euro 4..eller? 185:an skall ju ha DPF(partikelfilter) och är Euro 4...men har 163:an DPF?? Det kan väl göra skillnad på skatten sen eller??
Kanske inte ger dig svar..men jag har ju som sagt undrat samma sak.
Användarvisningsbild
av elmuppo
olofgeo skrev:Vad skiljer dessa förutom effekten,är det samma motor med olika trim?163hk resp 185hk
Det skiljer sig en del i hårdvara, minns inte exact, tror iaf det är annan kam,
annan top och kolvar?
Användarvisningsbild
av K-nine
Hmm..intressant,måste kolla upp detta. Klurar bara på om det lönar sig för ett företag som tillverkar 2500 Dieselmotorer i veckan verkligen lägger ner så mycket på att tillverka två varianter på cylinderhuvuden med olika kammar? Finns det ingen från Skövdefabriken som kan svara på detta?
Om man ser till bensinarna 140/170 hkr så skillde det väl bara på trottelmjukvaran och dess vinkel? Samma basmotor. Resten skilde i utväxling och bilens utrustning? (Rutor,ljudisolering m.m)
Användarvisningsbild
av OFFO
Finns nån typ av momentbegränsare på 185 hästarn.
Inbillar mig att 163hk är lika som "gamla" D5:an fast med partikelfilter även den minsta är lika den gamla fast även den med partikelfilter. Så visst kan det vara annan kam mm. mm. Hursomhelst går de diesel femmor som är Volvos och som jag kört/kör kanon fint.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu måste ni spesefisera lite med vad ni menar, annars blir allt pankaka!

Gamla D5:or var väll på 165hk eller nått i den stilen. denna motor har fått en hel del uppdateringar ! den finns nu som 185 & 165 & mellan dessa nya motorer så är det bara mjukvara som skiljer.
men det kan skilja på restan av drivlinan!!!
Användarvisningsbild
av OFFO
hmm.. nya 126,163,185 (180 i S40/V50/C70)
gamla 126,163.
Trodde att nya 185:an var "helt ny" och de andra lika de gamla. Men så är kanske inte fallet då?
Användarvisningsbild
av CarMan
OFFO skrev:hmm.. nya 126,163,185 (180 i S40/V50/C70)
gamla 126,163.
Trodde att nya 185:an var "helt ny" och de andra lika de gamla. Men så är kanske inte fallet då?
nä men den nya har helt annat toplock med 2 olika insugskanaler & et virvelspjäll.
samt att man gjort om styrningen för turbon & EGR en är ne ny typ med ny styrning. m.m.
helt annan mjukvara som desutom klarar upp till 3 efter insprutningar...
& den har ju givetvis ett partickelfilter helt utan bytesintervall o helt utan tillsatser.

----------------
som sagt en hel del uppdateringer, jag tog bara upp några.
Användarvisningsbild
av K-nine
Thank u CarMan.. Japp..
1)NED-motorn 130/163hkr 01w35 - 05w20 var en variant på Dieselmotorn till Volvo.
2)Den uppgraderade varianten kallas internt för I5D och har 163/185 hkr 05w20 - o.s.v (med DPF)

Som jag fått till svar vid mina frågor så skiljer det endast mjukvara på variant nummer 2 mellan 163 och 185 hkr. Frågan är om någon kan bekräfta detta?
Det kan även skilja i drivlinan som du säger då dom kan ha olika lådor m.m
Användarvisningsbild
av CarMan
K-nine skrev:Thank u CarMan.. Japp..
1)NED-motorn 130/163hkr 01w35 - 05w20 var en variant på Dieselmotorn till Volvo.
2)Den uppgraderade varianten kallas internt för I5D och har 163/185 hkr 05w20 - o.s.v (med DPF)

Som jag fått till svar vid mina frågor så skiljer det endast mjukvara på variant nummer 2 mellan 163 och 185 hkr. Frågan är om någon kan bekräfta detta?
Det kan även skilja i drivlinan som du säger då dom kan ha olika lådor m.m
den här nya motorn finns i 4 utfaranden, men det är väll bara 2 på svenska marknaden.
olika marknader har ju olika kgrav/regler, som gör att man vill ha eller inte ha en motor med visa hästkrafter. där av dom olika alternativen.

istället föra tt bygga 4 motorer så kan an i dag göra 4 motorer på ett enklare sätt.
& det genom att endast ändra mjukvaran!

men det finns ju andra småskilnader, så som EGR kylaren som skiljer mallan automat & manuell.
Volvo Penta har också en variant på denna motor & då dom inte har samma avgaskrav så trycker dom ur 190 kusar ur denna maskin (D3-190)

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]