Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dann3
Märkte för någon dag sedan när jag kollade i motorn och skulle fylla på Spolarvätska att Kylarslangen som går från Kylaren till Termostaten i motorn är stenhård efter att jag kört med bilen. Ser nästan ut som den skall explodera vid termostaten.. Kände på dem andra slangarna och dem är också hårda.

Kylarvattnet sjunker i Expansionskärlet när slangarna blir hårda och öppnar jag locket till kärlet så kommer det tillbaka vatten till rätt nivå igen
och slangarna blir mjuka som vanligt. Märks ingenting med Temperaturmätaren. Den ligger på hälften som vanligt när jag kör. Nu är det ju rätt kallt ute så det kanske inte märks?

För någon dag sedan såg jag även att Tempmätaren fick spel och "hackade" lite fram och tillbaka?
Någon gång när den har varit påväg upp i temperatur så har den plötsligt gått tillbaka lite (sjunkit) och sedan fortsatt tillbaka till "Arbetstemperatur".

Vad kan det vara för fel tror ni?
Tro ni det kan vara Termostaten eller Kylarlocket som spökar?

/daniel
Misstänker att jag har en isplugg i systemet då det var rätt kallt hos oss för någon dag sedan.
Skall ställa in bilen på jobbet och låta den tina upp och se om det hjälper.
Om inte så får jag beställa hem ett nytt kylarlock och testa då jag har den gråa varianten.

Har kollat Motoroljan och Glykolen och det ser bra ut.
Har kollat lite i expansionskärlet och nivån sjunker när bilen blir varm? Och håller den nivån.
Sedan är det den nivån hela tiden varm som kall motor tills man öppnar kylarlocket på expansionskärlet då är det precis som vattnet åker tillbaka. I samma veva stiger då nivån i kärlet och slangarna blir mjuka.

Självklart vet jag att slangarna skall bli hårda när man kör med bilen och den är varm.
Men varför jag reagerade var att jag såg att nivån sjönk och slangarna blev ovanligt hårda.
Nivån skall väl stiga när bilen blir varm och sedan sjunka när den blir kall till den nivån man fyllde till med Glykol.
Tycker ju att slangarna skall bli mjuka igen när man har kall motor i bilen? Eller hur fungerar detta systemet i Volvo, är det alltid trycksatt?

Är inne på kylarlocket.. Borde väl bli samma symtom om den inte fungerar? Eller?
Skall kolla upp med ett instrument också och se vad fryspunkten ligger på i Glykolen.
Mitt lock öppnade inte alls men jag tyckte inte att slangarna var så överdrivet hårda på den vid normal körning.
Den dagen topplockspackningen gick på två cylindrar märkte jag däremot att det inte öppnade för övre kylarslangen var i form av en fotboll innan hela undersidan på kylaren vecklade ut sig som ett dragspel och släppte ut trycket den vägen...

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

De senaste dagarna upplever jag att mina bromsar t[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]