Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eleganten
Hej på er!

Det är så att jag skaffat en S80 Limited Edition, 2,4T från 2000-12 (01:a) med GM5 automatlåda. Följande fel inträffar lite då och då, inte efter specifika intervaller.

Symtomen är följande.

Startar bilen->Kombi instrumentet tänder upp-> ECC-panelen stendöd, ingen värmen, inga fläktar. Lampan som indikerar vilken växel lådan ligger i lyser ej.

Kör en stund->ECC-panelen vaknar, börjar blåsa ut luft (inga snöflingor eller rök, bara varmluft) det går inte att justera något på panelen och vissa lampor är släkta, lampan som indikerar växelläge tänds->Kombi instrument stänger ner samtidigt slocknar ringen runt tändningslåset.

När kombi-instrumentet är avstängt så fungerar inte heller spolare-vindrutetorkare, volymkontrollen på ratten, blinkers vet jag inte om de funkar men helljus tycks fungera. Blir inte klok på det!
När jag stänger av bilen så fortsätter fläkten att gå, uppskattningsvis 20 minuter, spelar ingen roll om jag stänger av och startar igen. Den håller igång ändå. Sedan lägger den av.

Har en bekant som har verkstad och är en hejare på EL och Volvo som gav diagnosen att kombi-instrumentet är kass och behöver bytas. Tidigare ägare trodde det var ECC-panelen. Tanken är nu att koppla bort Kombi-instrumentet och se om ECC-panel fungerar direkt eller om den fortfarande är död.

Kan jag då utesluta att det är fel på ECC-panelen och byta/renovera mitt kombi-instrument?

Kan felet ligga i tändningslåset i och med att ringen slocknar eller är det en bi-effekt av att kombi-instrumentet stänger av?
Användarvisningsbild
av hollan
läs ut felkoder!
känns spontant som cem eftersom du tappar flera styrenheter och funktioner i bilen
av eleganten
Får se vad som sägs i morgon. Har bilen inne för byte av spjällhus så det ska ändå in och kollas koder och återställas.
Min bekant trodde det kunde vara fel på både DIM och ECC. Känns surt som fan att börja byta var enda box/el-del.
Användarvisningsbild
av hollan
hade din vän haft rätt hade du inte tappat vindrute spolning och volym kontroll på ratten du har strul med can nätet
Användarvisningsbild
av wissel
eleganten skrev:Jaha, då var man där...El-fel är ju lika roligt varje gång. Spjällhuset är bytt, nu spökar det när man ska varva, luftmassemätaren tro?
Nu vore det läge för en riktig Felkodsläsning med VIDA som kan ge dig mera info om vad som strular.
Om du tänker byta dig fram tills bilen går bra så kan det bli ruggigt dyyyyyrt.
Läs av och be dom skriva ut koderna till dig och lägg in dom här på forumet.....
av eleganten
Ja, det lutar åt att åka till Volvo och kolla. Vad jag har läst mig till så är symptomen mycket lika de man får av en trasig LMM. Men det jag inte begriper är varför den skulle krångla nu med det nya spjället och inte innan? Surt om jag bytt spjäll och det varit LMM hela tiden. Dock brukar ju spjällen gå på 2,4t vad jag förstår så det kanske var lika bra.
Får se vad verkstaden säger nu. Har hittat LMM för 799:- med 1 års garanti sen så finns det även satser på Mekonomen för runt 1300-2000 beroende på om man byter hela huset eller bara "stickan". Får kolla vad deras garantitider är, har glömt av det sen jag jobbade där själv.
Användarvisningsbild
av wissel
eleganten skrev:Ja, det lutar åt att åka till Volvo och kolla. Vad jag har läst mig till så är symptomen mycket lika de man får av en trasig LMM. Men det jag inte begriper är varför den skulle krångla nu med det nya spjället och inte innan? Surt om jag bytt spjäll och det varit LMM hela tiden. Dock brukar ju spjällen gå på 2,4t vad jag förstår så det kanske var lika bra.
Får se vad verkstaden säger nu. Har hittat LMM för 799:- med 1 års garanti sen så finns det även satser på Mekonomen för runt 1300-2000 beroende på om man byter hela huset eller bara "stickan". Får kolla vad deras garantitider är, har glömt av det sen jag jobbade där själv.
Om du har DENSO spjäll och LMM så är det inte alldeles lätt att hitta något annat som passar !
Har du Boschspjället så har du kanske bytt ditt spjäll alldeles i onödan, då dom nästan aldrig "felar" !!
Om du har någon kompis som kan läsa av med Vida så blir det ju billigare :P
av eleganten
Men det finns väll inga Bosch spjäll? Tror det var ett magneti marelli som satt där. De som tydligen alltid pajar. LMM:en borde med största sannolikhet vara ett Bosch. Ska prova att koppla ur den och se hur bilen går då.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]