Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag har själv funderat på varför den inte går till 0 vid motorbroms, kan det vara så att datan ur bilen inte stämmer?
Kommer inte på någon bra anledning till varför den ska pytsa in lite bensin. Hade det varit en 2-takt så är det ju bra med lite smörja men så är ju inte fallet nu.
Kanske någon som läser i tråden som är mer insatt i hur 2,5FT styrningen fungerar.
av svedan
Ska vara lite tydligare; Om minnet är korrekt, stänger motorn av bränsletillförseln när du släpper gasen, men när du kommer ner till ca 1500 varv öppnar väl insprutarna för att hålla tomgångvarv (det jag menade med tomgångsbränsle ovan)?
Annars har du problem på en manuell låda när du trycker ner kopplingen eller en automat om du lägger i neutral....
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, jag skrev ju det ovanför här. Men i den 850 Turbo som jag hade, där var det så att även om insprutningen försvann (det kändes tydligt i bilen när insprutningen upphörde), så stegade färddatorn ner förbrukningen etappvis i sin display. Det var bara när insprutningen började igen (det kändes lika tydligt) som den raskt hoppade upp till aktuellt värde igen.
Därför fick man rulla en bra bit i en nedförsbacke innan den verkligen visade 0 l/100 km.
av svedan
Automatlådan (nyare kärra) har ju fördelen att du manuellt kan växla ner dvs bromsa bilen. Då kan du hålla varvtalet högre = ingen insprutning= bättre bromsning.
Kör man fort på D och släpper gasen utan att växla ner, känner man tydligt när varvet närmar sig ca 1500 att motorbromsnigen blir sämre, ungefär att den frirullar.Men det är "tomgångsinsprutningen" som öppnar.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hade tidigare en V50 1,8f -06 och den gjorde likadant. "Nuvarande förbrukning" ska snarare tolkas som "genomsnittlig förbrukning de senaste 10 sekunderna". Det är inget fel på din bil, den slutar spruta in bensin när du släpper gasen.. det är bara hur man visar förbrukningen som är lite egen. :)

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?