Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Hej igen!

Bilen jag just köpt mig har tidigare haft en trasig oljekylare, som i sin tur lett till att olja kommit ut i kylarvattnet. Kylaren är nu bytt (givetvis först EFTER att Volvo bytt packningen i toppen), men delar av oljan (förhoppningsvis det mesta?) har nu börjat samlas i expansionskärlet... Frågan är nu givetvis hur jag på enklast och mest effektiva sätt får bort denna olja. Har läst ett helt gäng trådar om varför oljan hamnar i expansionskärlet, men inget om hur man blir av med sörjan!

Tack!
//Johan
av sssljo
anthistatic skrev:Hej igen!

Bilen jag just köpt mig har tidigare haft en trasig oljekylare, som i sin tur lett till att olja kommit ut i kylarvattnet. Kylaren är nu bytt (givetvis först EFTER att Volvo bytt packningen i toppen), men delar av oljan (förhoppningsvis det mesta?) har nu börjat samlas i expansionskärlet... Frågan är nu givetvis hur jag på enklast och mest effektiva sätt får bort denna olja. Har läst ett helt gäng trådar om varför oljan hamnar i expansionskärlet, men inget om hur man blir av med sörjan!

Tack!
//Johan
Skulle spola ur med någon kylarrensning. Kolla upp med avtappningen för på min 00 är det en avtappningskran i anlutning till kylaren. hur enkelt som helst.
Ja... Såg på vparts att det inte var så illa dyrt... Men det bästa vore ju givetvis att få väck all olja ur systemet först... Kollade nyss i kärlet och min gissning är att det nog ligger skikt på 2-3 cm med olja längst upp i expansionskärlet. Lyckades slanga ur en del, men fy för s*tan vad det smakar illa.. Ser helst att jag slipper ta till den metoden igen... Fast kanske en pump av nått slag skulle kunna fixa biffen utan risk för glykolförgiftning...
av sssljo
anthistatic skrev:Ja... Såg på vparts att det inte var så illa dyrt... Men det bästa vore ju givetvis att få väck all olja ur systemet först... Kollade nyss i kärlet och min gissning är att det nog ligger skikt på 2-3 cm med olja längst upp i expansionskärlet. Lyckades slanga ur en del, men fy för s*tan vad det smakar illa.. Ser helst att jag slipper ta till den metoden igen... Fast kanske en pump av nått slag skulle kunna fixa biffen utan risk för glykolförgiftning...
Tror ju att en sköljning av hela systemet nog kan vara på sin plats. Vad gäller pumpandet så finns det billiga våtdammsugare som grejar de mesta.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]