Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasF35
Hej! Är ny här. Har köpt begagnad bil i oktober och tror att jag gjorde ett klipp (köpte via KVD, bor nära en anläggning så jag kunde provköra före auktion). Bilen går på alla sätt mycket bra och är helt fräsch. Kör på etanol. En sak jag funderat på: ibland släpper jag gasen helt, tex för att minska farten, eller vid en kraftig nerförsbacke. Bilens dator berättar då tex "NUVARANDE FÖRBRUKNING 9,6 l/100 km" och siffran sjunker till 8,4 - 6,2 - 3,4 - 1,8 Efter ungefär 10 sekunder är den under 1 l / 100 km, efter ytterligare 5 sekunder är den nere på 0. Beter sig alla V70 2.5FT på detta sätt eller signalerar datorn att förbrukningen minskar till noll omedelbart när gaspådraget försvinner? Tacksam för svar. / mvh Tomas F.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Har den manuell eller automatisk växellåda?
Min manuella ändrar till 0L/M inom en sekund känns det som spontant.

Nrä jag kollar på OBD2 uttaget så stämmer det inte, förbrukningen går aldrig ner till 0, vet inte varför det är så men det kan säkert någon annan förklara.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att visningen är seg beror på att uppdateringsfrekvensen på dom tidigare är fast, den visar alltså ett visst värde en viss tid innan den växlar.
På dom nyaste upplever jag att det istället är så att uppdateringsfrekvensen är proportionell mot förändringen av värdet. Alltså. När man släpper gasen hastigt och helt så förändras värdet fortare och då även visningen.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Min förra bil. S60 T5 aut från 01 var väldigt seg, minst 5sek innan det stog 0 vid motorbroms och jämfört med den så är min MY10 blixtsnabb men en viss fördröjning är det men det är nog av praktiska skäl då väldigt få vill ha en färddator som uppdaterar 10ggr/sek, det blir väl mest förvirrande för de flesta så volvo har väl valt att lägga sig på en "lagom" nivå.

Men frågan är varför den säjer att bilen inte förbrukar något vid motorbroms när den faktist gör det. Minimalt visserligen och gasspjället stängs aldrig helt heller, det hänger väl ihop. Kanske blir motorbromsen för kraftig?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är ju ingen förgasare, så det är visst så att den inte förbrukar något vid motorbroms om varvet på motorn överskrider tomgångsvarvet så klart.

Låt säga att du släpper gasen helt vid 2000 varv på en bil med insprutning, då slutar spridarna helt och hållet att skicka in bränsle i motorn.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, så har det varit sen D-Jetronics tid, i 144 GL med B20E. Det som skiljer lite är vid vilket varvtal det stängs och när insprutningen kommer igång igen.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av svedan
laddar inte spridarna lite vid släppt gas? Tomgångsbränsle behövs väl? Fast tekniken på nya bilar kan stänga av, men knappast på en gammal 244:a ?
Användarvisningsbild
av akterspegel
Svedan: det är antagligen det jag ser när jag tittar via OBD2 uttaget.

Annars så har man ju som tidigare talare blivit matad med att förbrukningen är 0 när man motorbromsar men det verkar vara en myt, somsagt så förbrukar den väldigt lite bränsle vid motorbroms så branchen anser väl att det är försumbart och ointressant för svensson att veta så det är enklare att säja att bränsleinsprutningen upphör när man motorbromsar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte alls en myt. Så länge motorn hålls igång av bilens rörelseenergi sprutar inte insprutningssystemet in något bränsle. När varvtalet går under en viss nivå börjar det spruta in för att upprätthålla tomgångsvarvtalet.
Det är olika för olika motorer, men för exempelvis den B5234T som satt i min 854 Turbo stängdes insprutningen (Bosch Motronic 4.3) av om jag släppte gasen helt över 1500 r/min. Den kom igång igen när varvtalet sjönk under 1000 r/min.

Det är rätt, jag skrev fel ovan. Det var inte 244 GL jag tänkte på, utan 144 GL. Ännu tidigare, alltså. Den modellen, tillsammans med exempelvis VW 411 LE, använde Bosch D-Jetronic insprutningssystem. Det hade total avstängning vid motorbroms redan på tidigt 70-tal.

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]