Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av svenne61
Dom dieslar jag har haft blev varmare ju mer man belastade dom. när man stod på tomgång gick motortempen
ner om det var kallt ute. ju fortare man körde ju varmare blev det inne i bilen. skönt att kunna dra ner värmen
när det var -30 ute när man körde.
Användarvisningsbild
av joel80
Själv hade jag som förstabil 1999 en Opel Rekord med havererad kylfläkt.. Där fick det inte bli rött 2 rödlysen i rad om det var varmt ute.. Då kokade motorn... för att klara det fick jag stänga av motorn vid rödljus (jag körde alltså manuell start stopp redan på slutet av 90-talet! Haha!).

Fick sen tag på en fläkt på en skrot och blev inte längre så beroende av att välja vägar utan rödljus. :)

Men där märktes det rätt tydligt att fartvinden hade betydelse.. även på sommaren.
Användarvisningsbild
av StringerBell
svenne61 skrev:Dom dieslar jag har haft blev varmare ju mer man belastade dom. när man stod på tomgång gick motortempen
ner om det var kallt ute. ju fortare man körde ju varmare blev det inne i bilen. skönt att kunna dra ner värmen
när det var -30 ute när man körde.
Ja precis, dieslar kör med konstant luftöverskott, oavsett belastning. Vid tomgång kommer man därför vädra ut det mesta av värmen.
av semmelman
Jaha jag har hört att det beror på mera energiinnehåll i diesel så det blir bättre förbränning med mindre värmeutveckling och därför mer rörelseenergi men när jag tänker på det låter det konstigt, mer energiinnehåll borde innebära både mer kraft och värme... så det kanske är helt fel och som du skriver nåt med luften (?) att göra?

Jag vet alla fall att dieseln vi hade tog en timme innan det blev nån kupévärme att tala om...
Användarvisningsbild
av crumpets
semmelman skrev:Jaha jag har hört att det beror på mera energiinnehåll i diesel så det blir bättre förbränning med mindre värmeutveckling och därför mer rörelseenergi men när jag tänker på det låter det konstigt, mer energiinnehåll borde innebära både mer kraft och värme... så det kanske är helt fel och som du skriver nåt med luften (?) att göra?

Jag vet alla fall att dieseln vi hade tog en timme innan det blev nån kupévärme att tala om...

Det stringerbell säger stämmer. Det som bestämmer en dieselmotors temperatur är i princip antal slag per kilowatt uteffekt. Ju mindre luftöverskott desto mindre luft bär iväg värmeenergin ur systemet.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Skillnaden i värme mellan diesel och bensinmotorn beror på två saker. Den första är att dieselmotorn är effektivare: mer av bränslets energi omvandlas till röreseenergi istället för värme. Det andra (och det som delvis ger dieselmotorn sin högre verkningsgrad) är att dieselmotorn alltid går med luftöverskott. När dieseln går på tomgång fylls hela cylindern med kall luft, och det sprutas bara in tillräckligt med diesel för att motorn ska gå runt. En otto-motor måste hela tiden suga nästan vacuum när den går på tomgång, vilket kräver arbete. Sedan fylls alltid cylindern med stökiometrisk bränsleblandning. Det innebär att all luft förbrukas i förbränningsprocessen.
Dieseln brinner hetare (därav så mycket kväveoxider från den) men själva förbränningen sker mitt i cylinderkaviteten. Den oförbrukade luften nära cylinderväggarna isolerar dessa från diesel-flamman.
av semmelman
Fast ju energirikare innehåll desto större smäll lika med större utvidgning samt mera värme tänker jag, har svårt tänka mig man kan bara få större smäll utan lika mycket värme... ju större brasa desto varmare... alltså att värmen luftas ur är största orsaken till att dieseln inte värmer lika bra. Men jag är ingen expert på detonationer.
av osla
och en diesel är tvärs om mot för en bensinare, fetar du på blandningen så kyler det mer, men om man börjar laborera med att ställa upp pumpen på en diesel så blir det ganska mycket varmare. svartrök=varmare

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]