Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har preics satt på nya skivor på min V70 bak. Köpte även nya belägg som jag satte dit men jag har ett problem. Vänster bakskiva (passagerarsidan) blir glödhet och jag är nästan säker på att beror på att beläggen tar i för mycket.

Jag skruvade precis ihop bilen med nya skivor och belägg bak (båda sidor) och åkte en test sväng och körde normalt i bara 1 km. När jag kom tillbaka kände jag på skivorna och de var båda varma men inte glödheta så jag tänkte att det här blir bra.
Åkte en längre sväng ca 5 km i högsta hastighet 70km/h och bromsade ytterst försiktigt och väldigt sällan(motorbromsar istället). När jag kom fram kände jag på lukten att det luktade lite bränt, gick mot vänster bak och kände och det var glöd hett. Och gick till andra sidan och kände även där men där var det varmt men inte glödhet.
Gick ut till bilen efter ca 10min och fortfarande var skivan riktigt het medan andra sidan hade helt svalnat.

Livrädd körde jag hem på högst 30km/h i ca 2km utan att bromsa med färdbromsen (väldigt få gånger använder jag bromsen) och gick ut och kände och problem skivan var riktigt varm medan andra sidan var sval.

Ursäkta långa historien men vad gör jag nu. Ska givetvis inte köra mer till imorgon då jag tar bilen till ett garage ca 5km bort. Men jag var noga när jag skruvade på ok och satte dit beläggen. Snurrade även på däcket efter allt var monterat och det gled okej. Det gled inte lika lätt som på andra sidan men jag tyckte inte att det gick för tungt heller. Kunder ju knuffa bilen manuellt tex.

Det enda jag kan tänka på som kan vara fel är att när jag skulle smörja ok med bromscylinderfett så sista gången jag pumpade ut cylindern så gick det jäkla trögt att trycka in den. Men jag kunde trycka in med fingarna några få milimeter per gång.

Jag vet inte riktigt vad jag kan ha gjort fel. Jag är också rätt säker på att handbromsbackarna inte tar i eftersom jag själv tänkte på det när jag upptäckte den glödheta skivan första gången. Då skruvade jag upp justeringskruven för handbromsen så att båda backarna skulle knappt ta.

Har ni några tips på vad jag ska kolla på när jag blockar bort OK och bromsbelägg imorgon?

Jag tog även två bilder och man ser att ena skivan har blivit missfärgad av hettan. Kan jag få problem med den skivan ?

Andra bromskivan som är ren och fin finns här:http://www.ladda-upp.se/files/2013/b38958.jpg

Bild
mena skrev:Har preics satt på nya skivor på min V70 bak. Köpte även nya belägg som jag satte dit men jag har ett problem. Vänster bakskiva (passagerarsidan) blir glödhet och jag är nästan säker på att beror på att beläggen tar i för mycket.

Jag skruvade precis ihop bilen med nya skivor och belägg bak (båda sidor) och åkte en test sväng och körde normalt i bara 1 km. När jag kom tillbaka kände jag på skivorna och de var båda varma men inte glödheta så jag tänkte att det här blir bra.
Åkte en längre sväng ca 5 km i högsta hastighet 70km/h och bromsade ytterst försiktigt och väldigt sällan(motorbromsar istället). När jag kom fram kände jag på lukten att det luktade lite bränt, gick mot vänster bak och kände och det var glöd hett. Och gick till andra sidan och kände även där men där var det varmt men inte glödhet.
Gick ut till bilen efter ca 10min och fortfarande var skivan riktigt het medan andra sidan hade helt svalnat.

Livrädd körde jag hem på högst 30km/h i ca 2km utan att bromsa med färdbromsen (väldigt få gånger använder jag bromsen) och gick ut och kände och problem skivan var riktigt varm medan andra sidan var sval.

Ursäkta långa historien men vad gör jag nu. Ska givetvis inte köra mer till imorgon då jag tar bilen till ett garage ca 5km bort. Men jag var noga när jag skruvade på ok och satte dit beläggen. Snurrade även på däcket efter allt var monterat och det gled okej. Det gled inte lika lätt som på andra sidan men jag tyckte inte att det gick för tungt heller. Kunder ju styra bilen manuellt tex.

Det enda jag kan tänka på som kan vara fel är att när jag skulle smörja ok med bromscylinderfett så sista gången jag pumpade ut cylindern så gick det jäkla trögt att trycka in den. Men jag kunde trycka in med fingarna några få milimeter per gång.

Jag vet inte riktigt vad jag kan ha gjort fel. Jag är också rätt säker på att handbromsbackarna inte tar i eftersom jag själv tänkte på det när jag upptäckte den glödheta skivan första gången. Då skruvade jag upp justeringskruven för handbromsen så att båda backarna skulle knappt ta.

Har ni några tips på vad jag ska kolla på när jag blockar bort OK och bromsbelägg imorgon?

Jag tog även två bilder och man ser att ena skivan har blivit missfärgad av hettan. Kan jag få problem med den skivan ?

Andra bromskivan som är ren och fin finns här:http://www.ladda-upp.se/files/2013/b38958.jpg

Bild

Verkar som att kolven i oket inte vill återgå till sitt rätta läge när du släppt bromsen. Som du skrev så gick den trögt så skulle gissa på den. Antingen får du plocka av den och konditionera den eller byta ut oket.
På min s70 lyckades jag pressa in kolven lite snett med en tving. Enda sättet att få den att glida smidigt var att "bromsa ut kolven" och sedan trycka in den rakt igen. Du behöver inte poppa ut hela kolven ur oket men trycka ut den utan att belägg o skiva stoppar.

Nya belägg har ofta en beläggning av "sandpapper" (kiselkarbid) för att anpassas till skivan snabbare. De första bromsningarna skapar då extra värme under "bed in" av skiva o belägg. Är du säker på att kolven trycker jämt på belägget och inte hårdare pga rost. Detta kan ge snedslitage.

/johan
Det här med att pressa in kolven snett kan kanske ha skett för mig. För när jag smörjde upp kolven så gick de 2 första gångerna relativt enkelt att pressa tillbaka kolven. Sista gången hände ingenting när jag tog en polygrip för att hjälpa till och pressa tillbaka den. Men när jag sedan tog tummarna och höll ett jämnt tryck på kolven och pressade för hand så lyckades jag trycka tillbaka kolven sakta men säkert några millimter åt gången. När jag fick tillbaka kolven så vågade jag inte röra den mer, det kanske var mitt misstag att inte försöka få den mer rörlig efteråt.

Ska ta ned OKet imorgon och se om jag kan rädda det. Glad för tips och råd.
Annars blir det kanske nytt OK från biltema, har fan inte råd att lägga ut mer pengar på bilen just nu.

Läste att några haft problem med att bromsslangen jäklats och blivit som en backventil vad de nu menar. Jag förstod det som att oljan hade svårt att komma fram till oket. Men med tanke på att jag kunde trycka ut kolven från oket när jag tryckte på bromspedalen(när jag höll på smörja oket) borde den bromsslangen inte vara något fel på, eller hur?

Vad tror ni om nya bromsskivan. Galet missfärgat pga av värmen... ?
Hej

På min bil ( V70 -04 ) så var det just bromsslangen som var defekt. Det som händer ibland är att slangen går sönder invändigt och en liten slangflik blir lös, denna fliken fungerar sedan som en backventil och detta gör att du bygger upp ett tryck när du trampar på bromspedalen. När trycket väl är uppbyggt så stoppar fliken oljan bakåt och kolven kommer trycka mot klossen.
I mitt fall så hade oljan inga problem att komma fram till oket utan tvärtom släppa trycket.

Jag uppfattade inte grundproblemet till bromsskivebytet, men om det var samma problem ( varm skiva ) som föranledde bytet så kanske det var slangen som spökade hela tiden. Slangen kostar nästan inget och är väldigt lätt att byta iallafall
mollan skrev:Jag uppfattade inte grundproblemet till bromsskiva-byte, men om det var samma problem ( varm skiva ) som föranledde bytet så kanske det var slangen som spökade hela tiden. Slangen kostar nästan inget och är väldigt lätt att byta iallafall
Det har uppkommit problem efter som jag rotat i bakhjulen. Så allt som allt har jag nu bytt handbromsvajrar(ursprungsproblemet), handbromsbackar, bromsskivor och belägg. Allt detta behövdes bytas ut och är inte orsaken av någon felsökning. Bromsskivorna framförallt på det hjul jag har problem med hettan var riktigt risigt.

Innan trodde jag det var handbromsbackarna som låg emot och skapade hettan. Så jag åtgärdade det och allt ovan men som sagt efter några km körning i dag så har jag fortfarande ett glödhet bakhjul trots mycket nytt och justering av backar. Nu återstår bara om det är bromsOKet eller om det kan vara denna bromsslang.
Jag ska pilla med det imorgon och hoppas få igång Oket. Får jag inte igång det så vet jag inte om jag ska köpa nytt OK eller byta slang före. OK 700kr(biltema) eller ny slang 100-300kr(biltema eller mekonomen).
Jag har åtgärdat problemet.

Det blev lindrigt och jag är glad för det. Oket var okej men jag hade slarvat när jag rengjorde anläggningsytorna som var fulla av rost. Filade bort rosten och smutsen från anläggningsytorna väldigt noga både på själva OKet och Okhållaren(vet ej namnet).
Vid återmonteringen gled Oket lätt på gildpinnarna och man kände direkt skillnad motför tidigare då OKet knappt gick att röra på. Skivorna är nu kalla när man har varit ute och kört och däcken snurrar fritt utan problem.

När jag monterade bort beläggen såg man att det nya ytterbelägget hade hamnat snett pga av all skit och rost på hållaren och alltså legat på under färden. Man såg på belägget att bara halva ytan hade tagit på bromsskivan. Tittar man på bilden på min bromsskiva ser man också att bara halva skivan är missfärgad.
Så till er andra som byter belägg vare sig det är nya eller smörja upp de gamla, se till att fila bort smutsen från anläggningsytorna på OKet och dess hållare. Detta kanske är givet för de flesta men inte för alla(mig tex).
Detta hände mig med en ny Fårrd för ca 5 år sedan. Trots att jag sa till hos märkesverkstan vid en garantiservice. Ena bakskivan blev glödhet och skev. Det var klossarna som trögat fast i saltslasket. Sedan dess skrapar jag glidytorna en ggr/år med kniv och putsar med stålborste samt smörjer de med kopparpasta. (Ps denna märkesverkstad fick inte röra min bil mer ds.)

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]