Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alvis
Har en v70 -08 som jag inte får upp skuffen på. Det är som populärt när barnvagnar, skidor och matkassar ska fraktas runt.

När man trycker på knappen på fjärrdosan eller knappen inne bilen så hör man att "låsmotorn" går... men sen när man tar i
själva skufföppnar händer ingenting. Har haft den ståendes i varmgarage och hoppats på att det bara ska vara is men det
har inte hjälp nått.. Den är pall stumm.

Så jag undra om det på något vis går att typ nöd öppna skuffen eller på nått vis få upp den utan att behöva använda rondellen.
av Rådlös
Det lär finnas flera varianter på "nyckeldosan", den svarta plastdosan som man har i stället för nyckel. På min dosa, som också är till en V70 -08, finns en separat knapp för bakluckan. Har du prövat att trycka på den? (Om du har en sådan?)
av mattish
Rådlös skrev:Det lär finnas flera varianter på "nyckeldosan", den svarta plastdosan som man har i stället för nyckel. På min dosa, som också är till en V70 -08, finns en separat knapp för bakluckan. Har du prövat att trycka på den? (Om du har en sådan?)
Alvis skrev:
När man trycker på knappen på fjärrdosan eller knappen inne bilen så hör man att "låsmotorn" går... men sen när man tar i
själva skufföppnar händer ingenting.
:wink: :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Svara först, kolla frågan sen!
Bortsett från det, detta måste väl vara ett hydraulhaveri? Pumpen följer inte med motorn eller nåt? Min fungerar, men jag kan öppna manuellt ändå, om jag vill. Hydrauliken kopplas uppenbarligen förbi när den arbetat klart. Åtminstone när det fungerar som det ska.
av Pellegsson
Vi har kanske inte exakt samma problem men jag har också ett problem med min baklucka. När jag trycker på knappen inne i bilen eller på dosan åker luckan upp(elektrisk baklucka). Men jag jag försöker öppna med "skufföppnaren" så händer ingenting om bilen är låst. Är bilen öppen kan jag öppna bakluckan med skufföppnaren men motorn hjälper inte till att lyfta luckan (jag har keyless). Är det något vajsing med handtaget tror ni?

Edit: Jag har en v70 D5 my10
av svedan
Prova trycka in luckan och öppna samtidigt med fjärren. Annars är det kofot/rondell. (kan tyvärr inte hur man innifrån sliter ut täckluckan)
Vidare, med elektrisk öppnare så ska motorn hjälpa till även när man öppnar med skufföppnaren (knappen på luckan manövrerar motorn).
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, om knappen fungerar. Gör den inte det låses det nog inte upp heller. Men någon knapp, inne i bilen eller på fjärren, borde ju kunna låsa upp, åtminstone. Det är kanske inte lucköppnaren det är fel på, det är kanske centrallåset? För om låset väl släpper, så kan man dra upp luckan även om inte hydrauliken vill hjälpa till. På en fungerande bil kan man trycka två gånger i rask följd. Då låses luckan upp, hydraylpumpen börjar öppna och sen stannar pumpen igen. I det läget kan man öppna manuellt resten av vägen, om man nu vill det. Men den måste förstås vara upplåst.
av SuperEpon
apersson850 skrev:Då låses luckan upp, hydraylpumpen börjar öppna och sen stannar pumpen igen. I det läget kan man öppna manuellt resten av vägen, om man nu vill det. Men den måste förstås vara upplåst.
Fast bakluckeöppnaren är väl elektrisk och inte hydraulisk?

När du trycker på knappen, får du bara "klick-ljudet" från låset eller låter motorn också?
Det borde ju gå att plocka isär bakluckan från insidan även om den är stängd utan att såga sönder bilen...
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]