Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag var ute och åkte i min 855 som helt plötslig slog av OCH på inom loppet av en sekund. Varvräknaren slog i botten och gick sedan upp igen. Problemet har dock blivit värre på senare dagar, det hände till en början bara någon gång varannan månad men nu är så illa att jag inte vågar åka i den. När det nu lägger av så är det inte längre säkert att den hoppar igång igen som den tidigare gjort utan kan bli stående en längre period utan att den startar. Startmotorn snurrar som vanligt men verkar inte vara någon gnista. Var även in på den lokala verkstaden idag för att felsöka men kom bara upp felmeddelanden om att det inte gick att få kontakt med bilens dator.

Hjälp uppskattas verkligen då jag är oerhört dålig på bilar generellt. Tack på förhand!
Liknande problem. 855:a 1997 modell. (automat, ej turbo)

Först började lampan för lambdasonden lysa på instrumentbrädan. Den slocknar dock om man drar ur batteriet och laddar ur, men tänds igen efter ett tag igen. Hänt 5-10 ggr att den vägrar starta, ibland kan man veva i minuter utan ett enda svar från motorn, tills batteriet dör, sedan ett par timmar senare (när man laddat) startar den perfekt som om inget hade hänt. Även plötslig död när motorn är igång. Gissningen är väl att felet är i lambdasonden.

På sistone har instrumentbrädan börjat glappa, på två olika sätt: Dels att alla visare ligger på noll, tills nästa gång man startar bilen. Dels att både lyktor och instrumentbräda som slår ner på halv ljusstyrka, mest medan bilen står på tomgång, i någon sekund, återkommande i intervaller efter typ 10:e sekunder. Andra tror att man står och blinkar med bilen typ, haha.

Nån som har några tips?
Nu finns det ju ingen lampa för lambdasonden i bilen. Inte heller kan sonden tvärt stänga av din bil.
Det din bil berättat är att där finns en felkod som påverkar avgasreningen. Det kan vara läge att sluta nollställa koden/koderna och istället läsa ur bilen.
Sen behöver inte motorlampan överhuvudtaget ha med bilens andra problem att göra.
Det absolut vanligaste problemet verkar vara att inte alla förstår hur pluspolens polsko är gjord. Det innebär allt som oftast att manhar dragit fast skon på polen. Medans andra sidan av skon inte är åtdragen, så där glappar pluskabeln som går till bland annat styrdonen för motor. Det brukar innebära att bilen går bra och sen stendör nånstans utan felkod eller förklaringar, sen kan den funka igen om det blir kontakt igen. Det kan alltså vara tajm att se över lite anslutningar samt då återigen läsa ur kod/er.
Tack *pettson* och andra för tipsen. Tack vare såna som er är det värt att skriva i forumen här för oss med noll koll. Om jag hade funnits i närheten av motala hade jag gärna rullat förbi din verkstad. Efter att söka på polsko i google images så vet jag t.o.m. vad det är för något (haha). Ser ut att sitta ordentligt men ska utesluta all glappmöjlighet. I min förra volvo (87:a) var det tändningslåset som spökade. Jag körde runt med glappande lyktor, vindrutetorkare o instrumentpanel i nästan ett år innan jag fattade att det bara var att vrida tillbaka tändnings-nyckeln en millimeter. Detta efter att ha ryckt i varenda jäkla säkring och relä i omgångar. Tack igen och kom gärna med fler tips om nån kommer på nåt. Den gick igenom besiktningen i förrgår, lambdavärdet ok, och nu har den inte lyst på ett bra tag. Bara instrumentpanelen som spökar nu verkar det som.

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]