Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena

Min 2.4D 2010 går sjukt segt (komplett orkeslös) dom första 5-10 minuterna. När den blivit varm sen går den som vanligt.

Har varit på verkstad (inte Volvo) felsökt och fått fram felsignal 042800 Tempgivare1 Katalysator. Denna tempgivare1 är nu bytt men tyvärr utan någon skillnad. Tror inte min verkstad fixar detta felet, dom skulle ringa runt lite samt mejla någon support för att se om någon kan hjälpa.

Enligt felsökningen ger tempgivare1 en temp på ~3300c och tempgivare2 en temp på ~12000. Inget av dessa värden verkar rimliga för mig!!!

Finns det någon på detta eminenta forum som haft något liknande eller kanske rent av har koll på vad det handlar om? Vill ha lite mer kött på benen om/när jag vänder mig till Bilia.

/Kim
Brukar inte vara en av dom som förespråkar att lämna in på Volvo.
Men i detta fallet är det ju -tycker jag- självklart.

Hade exakt samma fel på min bil och fick det fixat gratis under tredje året jag hade den.
Samma bil som din fast 2009.
Jag var med o kollade datorn när dom läste av och felkoden (var skriven i klartext) kan inte misstolkas. Sen vet jag dock inte hur exakt deras 3:e parts felläsningsprogram är, kan ju vara lite hur som helst med det.

Det lutar självklart åt Bilia men kunskap är makt, vill veta så mycket som möjligt innan jag kör dit.
Varit med om exakt samma sak, totalt kraftlös...
Var in på GS bil och det konstaterades att en tempgivare var trasig i "avgassystemet" minns inte vilken det var.
Men efter bytet gick den som innan. Felet kom som över en natt.

Bilen i fråga är en XC70 D5 2010.
Tror att Volvo Verkstaden är att föredra, byta felaktiga saker är väldigt vanligt på sådana fel.
En parareell: var på en mindre verkstad som fick felkoder på ABS enheten, bytte den själv = enkelt, samma fel. lämnade in den på märkes verkstad = fel på ett relä för 130:-, var inget fel på ABS enheten.. Men självklart finns det duktiga allverkstäder, men Volvos egen programvara är nog att föredra när det blir lite "knepigare"..
Hej Kim!
Har Samma problem med min V70 2.4 d 2010
Felsignal ECM-PO42800
Volvo verkstad i helsingborg ville ha 3200 kr för bytte på temperaturgivare till partikelfilter.
De garanterar inte att partikelfilter kommer överleva om man byter temp.givare? I så fal kommer kosta mig 6300 med begagnad partikel filter. Snälla om du kan ge mig råd ? Hyr mycke betalade du? Mvh

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]