Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70lurad
Jag har en fundering.. jag har försökt att leta bland alla trådar ang. detta men hittar lixom inte svaret som jag söker...

Som ni kanske förstått så har jag blivit rätt lurad på min lilla V70, och nu får jag sota för det....

Nu till frågan...

Min Dieselvärmare funkar inte, kollade igenom pumpen till värmaren och såg då att den var sprucken, fixade en ny en orgianl men får inte systemet att starta, har haft bilen frånkopplad från el i 24h men den funkar ialla fall inte. Är det något som jag kan göra? har kollat alla säkringar inga fel.

Hur fanken ska jag få den att funka....

Har förövrigt även stora problem med min startmotor, den skall rivas nu och genomgå en förvandling av behörig person...

Hoppas ni har några bra tips, det brukar ni ha =)
Har du kollat med VIDA eller liknande på värmaren?, tror du måste nolla värmaren för att den skall försöka starta igen efter ett antal missade starter.
Försöker den starta, eller är den tyst som i graven när du provar?
av V70lurad
Martinhellström skrev:Har du kollat med VIDA eller liknande på värmaren?, tror du måste nolla värmaren för att den skall försöka starta igen efter ett antal missade starter.
Försöker den starta, eller är den tyst som i graven när du provar?
Du får ursäkta, men vad är VIDA? Hur nollar man värmaren? måste bilen in på volvo?

ställler jag direkt start så slår den av direkt, ställer jag timern så lyser gula varningstriangeln sen när tiden kommer då stänger den av bara...
av V70lurad
Martinhellström skrev:VIDA är volvos felsökningsprogram, Om värmaren inte ens försöker starta måste den i och nollas i datorn, det gör man med VIDA eller liknande program, vart finns du?, många kan hjälpa till med detta.
Finns i Gävle...

Är detta något man bör vända sig till en volvoverkstad?

tack snälla för att du tar dej tid!
av baztubox
du måste ha Vida dice för att nolla felkoderna.

Efter 3 misslyckade start försök så stänger den ner dieselvärmaren helt.

Sen om du har tagit av något bränslerör, så måste man köra frammatnings pumpen till värmaren i ex: antal minuter.

det måste du göra då 3 start försök räcker inte för att få fram bränsle till värmaren.

hade det problemet men jag köpte mig volvo vida dice. Sen körde jag förpumpen manuellt i 7 min. (står max 8 min i vida)
Volvo borde inte ta alltför mycket betalt i mina ögon för att nolla de felkoder som finns på värmaren.

Som föregående talare så spärrar värmaren sig själv genom felkod efter tre misslyckade startförsök. Felkoderna måste alltså nollas för att kunna starta den igen.

Jag skulle åka till Volvo och be dem läsa samt nolla koderna. Förhoppningsvis hoppar den igång då!
Ett litet tips som jag ger min Volvoägare med startproblem av värmaren.
Värmarens startprocedur är 30sek(iallafall på V70II, tror det är samma påV70N, men tar gärna emot rätt uppgift om jag har fel) men den skall tända betydligt tidigare än detta, så vad du gör är följande.
Plocka fram en klocka, håll koll på tiden, försök starta värmaren och då också samtidigt klockan, om inte värmaren går efter 20sek stänger du manuellt av den igen, och så upprepar du detta tillls den startar.
Varför?, jo om inte värmaren får gå hela starttiden ut utan att starta reggas inte någon kod i ECU:n, du kan alltså försöka så många gånger du behöver tills du får fram bränsle, utan att behöver åka till Mekonomen var 3:dje gång och betala 390:-
av V70lurad
Martinhellström skrev:Ett litet tips som jag ger min Volvoägare med startproblem av värmaren.
Värmarens startprocedur är 30sek(iallafall på V70II, tror det är samma påV70N, men tar gärna emot rätt uppgift om jag har fel) men den skall tända betydligt tidigare än detta, så vad du gör är följande.
Plocka fram en klocka, håll koll på tiden, försök starta värmaren och då också samtidigt klockan, om inte värmaren går efter 20sek stänger du manuellt av den igen, och så upprepar du detta tillls den startar.
Varför?, jo om inte värmaren får gå hela starttiden ut utan att starta reggas inte någon kod i ECU:n, du kan alltså försöka så många gånger du behöver tills du får fram bränsle, utan att behöver åka till Mekonomen var 3:dje gång och betala 390:-
Hm.. bra tips Men...
min värmare gör så här:

Jag vrider fram direktstart (exempelvis) och då står det av och jag trycker på knappen och då står det på och orange triangeln lyser... och sedan slocknar allt igen lika fort... allts inte någon tid att ens hinna stänga av manuellt... hm...

I morgon skall bilen in på avläsning/nollning =)

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]